Kwiecień - rok szkolny 2019/2020

XII OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ BIBLIJNY

IV Narodowe Czytanie Pisma Świętego

i

XII Tydzień Biblijny

 

 

26 kwietnia br. w kościołach całej Polski obchodzono IV Narodowe Czytanie Pisma Świętego. Wydarzenie to zainaugurowało XII Tydzień Biblijny, którego motto w tym roku brzmi: "Misterium Słowa, które stało się Chlebem życia". Do wspólnej lektury została wybrana Ewangelia według św. Mateusza.

 

W tym roku podczas Tygodnia Biblijnego chcemy też uczcić 100. rocznicę urodzin św. Jana Pawła II.

Czytając przez najbliższy tydzień dowolny fragment Ewangelii według św. Mateusza, bierzemy udział w tym ważnym dla Polaków wydarzeniu.

Drodzy uczniowie i rodzice, jeśli chcecie, aby wasze zaangażowanie w Tygodniu Biblijnym zostało zaprezentowane na stronie internetowej naszej szkoły – nagrajcie telefonem krótki 30-90 sekundowy filmik podczas czytania i prześlijcie na adres sp11@um.pulawy.pl 

Zapraszamy wszystkich do udziału w tym przedsięwzięciu i uczczeniu wielkiego Polaka – św. Jana Pawła II, który powiedział:

 

„Uczmy się korzystać z Pisma Świętego… Słowo Boże niech kształtuje nasze życie i postępowanie”

 

Czytali: Pani dyrektor Monika Mocarska  Marysia Mazurek (3b)  Agnieszka Mazurek (6e)  Karolina Leonienko (1a)  Julka Matraszek (4a)  Pani v-ce dyrektor Beata Kryczka-Tarka  Zosia Buzała (5a)  Kaja Rodak (0c) Kajtek Terlecki (1c)  Pani Justyna Strus   Julek Tarka (5d)  Damian Hałas (6a)  Pani Ewa Jurkowska  Dawid Szymański (6a)  Natalia Czerwonka (5b)  Antek Lalak (7a)  Michalina Stolarek (2e)  Ola Woszczek (6c)

Bądź jak Leonardo! Namaluj własną Mona Lisę

Nie wiemy jak wyglądał Leonardo da Vinci we wczesnej młodości, bo nie robił sobie selfie. Za to klasa IIId podjęła wyzwanie swojej wychowawczyni Iwony Niedopytalskiej "Bądź jak Leonardo! Namaluj własną Mona Lisę".

Zapraszamy do GALERII.

Pani Wiosna

Mimo zaistniałej sytuacji, jaką jest kształcenie na odległość, uczniowie z klasy 3c nie próżnują. Zadania przekazywane  zdalnie realizują sumiennie i z dużym zaangażowaniem. Nie ulega wątpliwości, że wykazują się dużą pomysłowością i talentem, tworząc piękne prace. A oto Pani Wiosna w ich wykonaniu.

Zapraszamy do GALERII.

Zajęcia rozwijające kreatywność

Uczniowie klas pierwszych i drugich z dużym zaangażowaniem uczestniczą w zajęciach rozwijających kreatywność. Zajęcia te mają na celu wspieranie i stymulowanie wyobraźni oraz twórczej postawy dzieci. Podczas nauczania zdalnego realizacja programu zajęć oparta jest głównie na wykonywaniu różnego rodzaju prac manualnych i konstrukcyjnych. Uczniowie wykazują się przy tym niezwykłą pomysłowością i z dużym zaangażowaniem podejmują działalność twórczą. Zapraszam do obejrzenia galerii prac moich uczniów.

Małgorzata Kuś

Festiwal Filmów Animowanych

 

Wiele osób myśli, ze animacja to tylko bajki dla dzieci - nic bardziej mylnego. Znakomitym dowodem na to są Animocje, festiwal filmowy koncentrujący się na ambitnym i poszukującym swojego wyrazu artystycznego kinie animowanym. W kwietniu bieżącego roku miał odbyć się 10. Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych ANIMOCJE organizowany rokrocznie przez Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy. Ze względu na epidemię Festiwal został zawieszony. Ale organizatorzy przygotowali "projekcje" internetowe pod nazwą Wiosna Wirtuali: Wirtualne Małe Animocje i Wirtualne Animocje 365. Oto pierwszy zestaw 10 filmów.

  

  

 

Kliknij na link i zobacz całą playlistę. 

Wirtualne Małe Animocje

Teresa Swinarska

Kangur Matematyczny

W związku z zawieszeniem zajęć w szkołach

 

Komitet Organizacyjny Konkursu Kangur Matematyczny

 

podjął decyzję o przeniesieniu zawodów na dzień 28 maja br.

Domowy teatr - cz. 5.

"Zemsta" – najsłynniejsza komedia Aleksandra Fredry – to już klasyka. Utwór ten wielu interpretowało na wiele różnych sposobów. "Zemsta" w reżyserii Redbada Klynstry-Komarnickiego to świetna rozrywka dla starszych dzieci, młodzieży i dorosłych. Spektakl, który bawi, ale też zmusza do myślenia. Pod postacią wszelkich słownych gierek oraz intrygi kryje się spojrzenie na nas samych, często zakompleksionych, bojących się przyznać do błędu. Obraz, choć ostry i wyrazisty, namalowany jest ciepłymi, życzliwymi barwami.

  

„Zemsta” Aleksandra Fredry w reżyserii Redbada Klynstry-Komarnickiego

 

Z A P R A S Z A M Y

kliknij zdjęcie poniżej 

 

Dzień Ziemi - pamiętamy

Zapraszamy do GALERII

Tu czytam

 

Jak zachęcić dzieci, w świecie których telewizja, internet i krzykliwe kreskówki wiodą prym, by zatrzymały się na moment i sięgnęły po książkę. Myślę, ze dobrym pomysłem jest, żeby młodzi ludzie zachęcali młodych ludzi do czytania. Dlatego propaguję vlogi o książkach. Po "Zaksiążkowanych" tym razem chcę zwrócić uwagę na kanał na You Tube Gosi i Asi pt. "tuczytam".

 

 

Dziewczyny prezentują przeczytane przez siebie książki. Czasami zapraszają autorów do swoich filmików. Robią rankingi najlepszych i najgorszych książek według nich. Zachęcam więc do odwiedzenia świata książek Gosi i Asi. Autorki podpowiedzą Wam co czytać.

Teresa Swinarska

 

       

 

 Gosia w Łodzi                                        Asia w Moskwie

Kliknij tu:  Tu czytam

Rybki z naszego akwarium

W naszej szkolnej pracowni biologicznej od lat hodujemy ryby akwariowe. Podczas nauki zdalnej wszystkie gatunki doczekały się pięknych portretów wykonanych przez  szkolnych artystów. Oprócz tego była także okazja do zapoznania się z pochodzeniem każdego gatunku, jego potrzeb życiowych, trybem życia.

Prowadzenie hodowli jest zawsze okazja nie tylko do zdobywania wiedzy biologicznej ale uczy także odpowiedzialności i systematyczności.

Zapraszamy do GALERII.

PRZEZ DZIURKĘ OD KLUCZA

 

"Przez dziurkę od klucza" 

wyjątkowe zwiedzanie Zamku Królewskiego na Wawelu

  

Zamek Królewski na Wawelu wystartował z nowym cyklem opowieści muzealnych online. W krótkich filmikach pracownicy pokazują co dzieje się w muzeum, jakie prace trwają w wawelskich ogrodach, o zbiorach opowiadają kustosze. Razem z nimi przejść można przez zamknięte komnaty zamku. Do akcji dołączyli, użyczając głosu znakomici krakowscy aktorzy. W ten sposób Wawel pozostaje dla wszystkich otwarty.

ZAPRASZAMY DO ZWIEDZANIA

kliknij poniżej

 

Mapa mentalna to mapa myśli

Co może zrobić nauczyciel, aby zachęcić uczniów do nauki? Sposobów jest bardzo wiele. Dobrze jest wspomóc się takim, który bazuje na wizualnej treści oraz łatwym zapamiętaniu i tworzeniu. Te wszystkie elementy posiada jeden z przykładów mnemotechniki – mapa myśli.

 

W czasie trwającej nauki zdalnej uczniowie chętnie porządkują swoje wiadomości tą metodą. Pomysłów jest tysiące a każdy temat można przedstawić na tyle sposobów ilu twórców map.

 

Zapraszam do GALERII.

Zaksiążkowane

 

Chciałam przedstawić Wam Tolę i Zuzę. Kim są te zwykłe i niezwykłe dziewczyny?  Otóż, są to czytelniczki, które odważyły się i założyły książkowy kanał na You Tube i publikują tam swój Vlog  - ZAKSIĄŻKOWANE. Są córkami znanego pianisty Daniela Grupy, miłośnika gór, który między koncertami wyjeżdża, żeby się wspinać. Znamy go również z tego, że współpracuje z Anią Wyszkoni, gra jako pianista w jej zespole. Czasami pokazuje się w filmikach swoich córek jako gość honorowy i prezentuje swoje propozycje książkowe.

 

 

Vlog  ZAKSIĄŻKOWANE nie jest nudny. Zapewniam Cię. Włącz więc serwis You Tube i wpisz  ZAKSIĄŻKOWANE. Dziewczyny szybko nie pozwolą Ci się oderwać od niego. Teresa Swinarska

 

TATRZAŃSKI PARK NARODOWY zaprasza

 

Tatrzański Park Narodowy to jeden z 23 parków narodowych na terenie Polski. Utworzony został 1 stycznia 1955 roku. Położony jest w południowej części Polski w województwie małopolskim, na granicy ze Słowacją. Obejmuje swym zasięgiem całe polskie Tatry o powierzchni 211,6 km2. Na terenie parku wytyczonych jest 275 km pieszych szlaków turystycznych o różnych stopniach trudności.

 

Zapraszamy do wirtualnego zwiedzania Tatrzańskiego Parku Narodowego! 

 

Wielkanoc w poezji

Przed nami najstarsze i najważniejsze święto chrześcijańskie – Zmartwychwstanie PańskieZapraszamy do obejrzenia krótkiej prezentacji ukazującej wydarzenia Triduum Paschalnego - mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. 

Historia opisana jest wierszem.

 

KLIKNIJ!!!

Kartka dla MEDYKA

Dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 11 w Puławach, również wzięły udział w OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI - KARTKA DLA MEDYKA!

Akcja, polegała na narysowaniu, namalowaniu czy stworzeniu kartki/rysunku z życzeniami i podziękowaniami dla medyka, podziękowaniami za ich trudną pracę i znak, że doceniamy i jesteśmy im wdzięczni.

WSZYSCY BARDZO WAM DZIĘKUJEMY!

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE!

Dzieci z zerówek bardzo się postarały... A oto ich podziękowania :)

Wielkanoc u uczniów klasy 1c

Uczniowie klasy 1c pomimo innej formy nauki jaką jest kształcenie na odległość chętnie podejmują zadania proponowane przez wychowawcę. Z materiałów jakie mają dostępne w domu powitali wiosnę oraz szykują się już do świąt wielkanocnych. Życzymy zdrowia i uśmiechu :)

Zapraszamy do GALERII.

Przygotowania świąteczne klasy 2e

Wielkanoc pod strzechą

Muzeum Wsi Lubelskiej jest jednym z największych skansenów w Polsce. Prezentuje bogatą kolekcję architektury i eksponatów. Gromadzi przedmioty związane z dawnym życiem wsi, dworów oraz miasteczek, ale też utrwala wiedzę na temat zwyczajów, obrzędów, tradycji i codziennej pracy ludzi minionej epoki.

 

 

Dzisiaj Muzeum zaprasza nas na cykl spotkań pod wspólnym hasłem „Wielkanoc pod strzechą”. Krótkie filmiki prezentują zwyczaje i tradycje świąteczne opowiedziane przez pracowników Muzeum. Zachęcamy do spotkania z kulturą regionalną. Wkrótce następne propozycje.

Palma wielkanocnaWieczornice wielkopostnePająk krystalicznyPisanie pisanek

Przesyłamy Życzenia


W związku z trudną sytuacją jaka nas wszystkich spotkała, dzieci z grupy 0A wraz z wychowawczyniami Panią Karoliną Korbus i Panią Moniką Szarugą przesyłają odrobinę uśmiechu i wiele pozytywnej energii... Oraz z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych życzą wszystkim uczniom, rodzicom, dyrekcji, nauczycielom i wszystkim pracownikom naszej szkoły przede wszystkim zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych.

Zapraszamy do GALERII.

Tworzymy dekoracje świąteczne
Nie wychodzić z domu nie znaczy zrezygnować ze świąt. Uczniowie klas 5 aktywnie przygotowują się do Wielkanocy tworząc własnoręcznie dekoracje. Jeżeli cierpicie na artystyczną blokadę, to mam dla was kilka pięknych inspiracji - https://wke.lt/w/s/Afydkl

Ich zaletą jest to, że do wykonania nie potrzebujecie drogich artykułów. Dajcie się ponieść kreatywnemu szaleństwu! Wspólne tworzenie ozdób wielkanocnych i malowanie jajek sprawi Wam dużo radości! Zostańcie w domu, bądźcie bezpieczni i bądźcie kreatywni!

A oto prace naszych uczniów!

Hanna Bilotserkovets

Gramy i bawimy się

Zapraszamy

Świetlicowe eksperymenty

Propozycja na ciekawe eksperymenty Pani Ani ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. św. Kazimierza w Kartuzach. Świetna sprawa, spróbujecie?

 

Wystarczy kliknąć w poniższy obrazek

 

 

Świetlica - Troszkę kreatywności i zręczności

 

http://krokotak.com/2020/03/3d-rainbow/ 

 

  

Świetlicowe zabawy - Motyl


Liczba graczy – 2 i więcej;

Przygotuj: kartkę, linijkę i coś do pisania.

Narysuj „planszę” do gry czyli kwadrat  składający się z min. 9 lub więcej kwadratów: 16, 25 itd. Na środku narysuj motyla. Tak może wyglądać twoja plansza:

 

Ustalcie gdzie na planszy jest góra, dół, prawo, lewo (przyda się, gdy będziecie siedzieć naokoło planszy). Jeden z graczy „kieruje” ruchami motyla mówiąc np. motyl w górę, motyl w dół, motyl 2 w prawo itd. Zadaniem pozostałych graczy jest obserwacja niewidzialnych ruchów motyla. Kiedy motyl opuści planszę, krzyczą: „Wyszła!”. Dodatkowo gracze mogą określić miejsce w którym motyl wyszedł np. lewy górny róg.

 

 

 

Klasyka jest dobra na wszystko

Klasyka LITERATURY DZIECIĘCEJ to kanon, który stanowi  literacką podstawę i obowiązkową bazę na czytelniczej drodze. Jest również odpowiedzią na fundamentalne pytanie skąd przyszliśmy, a jednocześnie najlepszym narzędziem, byśmy mogli pojąć w jakim kierunku zmierzamy. Bez klasyki literatury współczesność byłaby niczym wyciągnięta z pustej nicości i znaczyłaby tyle co nic, a każda kolejna opowieść, każdy jej najmniejszy element byłby zawieszony w pustce.

Do klasyki należy sięgać od najmłodszych lat. Zarażać uniwersalnymi, ponadczasowymi historiami, które zachwycają kolejne pokolenia, a dzięki którym utrzymujemy tak potrzebny kontakt z przeszłością, a co za tym idzie – literacką tradycją. W klasyce zaklęte są wartości, które kształtują charakter, które budują od podstaw małego człowieka, a które potem, w dorosłym życiu, pozwalają z szacunkiem odnosić się do kanonu, do naszego kulturowego dziedzictwa.

W tym trudnym dla wszystkich okresie dzielę się krótkim zestawieniem uniwersalnych opowieści dla dzieci młodszych i starszych. Tytułami, które znamy wszyscy, które pamiętamy ze szkolnych czasów, a które niezmiennie zachwycają i można je odkrywać co rusz, od nowa, przez całe życie, bo za każdym razem odnajdziemy w nich inny, dojrzalszy sens. Teresa Swinarska

 

„DR DOLITTLE I JEGO ZWIERZĘTA” HUGH LOFTING

Pierwszy tom niezwykłej opowieści o doktorze, który porzucił leczenie ludzi na rzecz zwierząt, oswoił ich mowę i zyskał tym samym ich dozgonną miłość. To historia pełna perypetii, ciepła i empatii, która kontynuuje się w kolejnych tomach serii.

Ciekawostka: fundamentami opowieści o Dr Dolittle były listy autora z frontu, które pisał do swoich dzieci. Listy pełne wyimaginowanych przygód, niezwykłych opisów i wymyślonych przyjaciół, by oszczędzić im rozpaczy i koszmarów wojny, które przeżywał.

 

„MAŁA KSIĘŻNICZKA” FRANCES HOGDSON BURNETT

Życie małej rozpieszczonej Sary w okamgnieniu zamienia się w ciąg niefortunnych zdarzeń, gdy nagle zostaje sierotą. Ta kulturalna, skromna i uprzejma z natury dziewczynka potrafi jednak odnaleźć się w każdej sytuacji, nawet zmagając się z przeciwnościami losu.

Ciekawostka: powieść powstała najpierw jako opowieść w odcinkach zatytułowana „Sara Crewe, czyli co się wydarzyło na pensji u Panny Minchin”.

„MAŁY KSIĄŻĘ” ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY

Któż z nas nie zna tej pochwały niewinności ukrytej w uniwersalnej i ponadczasowej baśniowej opowieści, którą zachwycić mogą się zarówno dorośli, jak i młodsi czytelnicy. Z łatwością można dostrzec tu cząstkę naszej własnej dziecięcej natury.

 

„PIOTRUŚ PAN I WENDY” JAMES MATTHEW BARRIE

Pełna metafor historia chłopca, który nigdy nie chciał dorosnąć, a który w towarzystwie innych Zagubionych Chłopców i wróżki Dzwoneczek spędza niekończące się dzieciństwo na wyspie zwanej Nibylandią.

Ciekawostka: tej opowieści towarzyszy smutne wspomnienie, dlatego, że powstała na potrzeby osieroconych dzieci jednej z najbliższych przyjaciółek Barriego, które autor adoptował po jej śmierci.

 

„PRZYGODY ALICJI W KRAINIE CZARÓW” LEWIS CARROLL

Sen we śnie, majak zmęczonej małej dziewczynki, czy może prawdziwa podróż w głąb króliczej nory, do rozdygotanej krainy bez wyjścia i wejścia, gdzie herbatki organizuje Szalony Kapelusznik, napoje zmieniają perspektywy, a Królowa Kier ścina wszystkim głowy? Pewnie wszystko po trochu i jeszcze coś, czyli opowieść    o prawdziwej sile wyobraźni, która do dzisiaj pozostawia szeroko otwarte wrota interpretacji.

 

„PRZYGODY TOMKA SAWYERA” MARK TWAIN

Tomek niczego się nie boi, a jego życie pełne jest szalonych przygód i wypraw w nieznane w delcie Missisipi. I to nic nie szkodzi, że podpadnie ciotce Polly, że ominą go lekcje w szkole, czy szkółka niedzielna, bo w końcu to wzorowych uczniów omija najlepsza zabawa! Wspaniałe obyczajowe tło i klasyka amerykańskich opowieści.

  

Baśnie, bajki, przypowieści, satyra - posłuchajcie

Zapraszamy do słuchania najpiękniejszych baśni i bajek autorstwa Hansa Christiana Andersena i braci Grimm oraz bajek, przypowieści i satyry autorstwa Ignacego Krasickiego. Czytają lektorzy.

 

Hans Christian Andersen (1805–1875) – duński baśniopisarz i poeta. W krainę baśni pierwsza wprowadziła go babcia, której niektóre motywy opowieści zostały później wykorzystane przez Andersena w jego utworach. Marzył o teatrze, lecz ani jego występy aktorskie, ani dzieła sceniczne nie zyskały uznania. Dzięki stypendium królewskiemu i wsparciu życzliwych ludzi ukończył szkołę i został sławnym autorem. Baśnie przyniosły Andersenowi największy rozgłos i sławę. Podkreślał, że są to utwory poważne nie tylko dla dzieci, ale i dla dorosłych: „to pudełka: dzieci oglądają opakowanie, a dorośli mają zajrzeć do wnętrza”. Przyjaźnił się m.in. z Dickensem i braćmi Grimm. W uznaniu zasług otrzymał tytuł profesora i radcy.

 

Posłuchaj: Brzydkie kaczątko, Calineczka, Dziewczynka z zapałkami, Dzwony, Historia roku, Królowa śniegu.


Wilhelm Karl Grimm
(1786–1859) i Jacob Ludwig Karl Grimm (1785–1863)  bracia, uczeni i pisarze niemieccy, którzy dużą część swoich dzieł literackich publikowali wspólnie. Najbardziej znanym ich osiągnięciem jest zebranie i opublikowanie baśni, które opracowali na podstawie wieloletnich badań, podań, mitów i opowieści ludowych. Baśnie braci Grimm stały się klasyką, przetłumaczoną na wiele języków. Bracia Grimmowie zmierzali w nich do odtworzenia najstarszego wzorca motywów baśniowych, stąd charakterystyczne dla opowieści okrucieństwo. Niemniej w świecie tych baśni panowało żelazne prawo moralne – dobro i przezorność zwyciężają niegodziwość.

 

Posłuchaj: Białośnieżka i Różanka, Biedny młynarczyk i kotek, Chata w lesie, Duch we flaszce, Dziewczynka i lalka, Jednooczka, Dwuoczka, Trzyoczka, Kopciuszek, Krasnoludki, Król Drozdobrody, Król żab, Mali czarodzieje, Mysi-królik i niedźwiedź, Pan Grubas, Pastuszek, Pastuszka gęsi, Pies i wróbel, Rupiec Kopeć, Śmierć kurki, Siedmiośpiochy, Słodka potrawa, Trzej bracia, Trzy pióra, Ubogi bogaty, Ukradziony grosik, Wilk i człowiek, Włóczęgi.

 

 

Ignacy Błażej Franciszek Krasicki (17351801) – biskup warmiński, arcybiskup gnieźnieński, poeta, prozaik, publicysta, encyklopedysta. Był jednym z głównych przedstawicieli polskiego oświecenia, określany mianem „książę poetów polskich”.

Krasicki to bajkopisarz, mistrz satyry. Doskonale widział i obnażał ludzkie słabości: zakłamanie, obłudę, egoizm, narcyzm, rozrzutność, głupotę i in. Jego głównymi bohaterami były najczęściej zwierzęta, którym przypisywał ludzkie zachowania. Bajki Krasickiego mają charakter dydaktyczny, moralizatorski. Ze względu na tematykę są ponadczasowe, aktualne do dziś.

 

Posłuchaj: Bryła lodu i kryształ, Brytan w obroży, Człowiek i suknia, Człowiek i wilk, Człowiek i zdrowie, Człowiek i zwierciadła, Dąb i dynia, Dąb i małe drzewka, Dewotka, Diament i kryształ, Dobroczynność, Do króla, Doktor, Doktor i zdrowie, Drzewo, Dwa psy, Dwa żółwie, Dziecię i ojciec, Dzwon, Fiałek i trawa, Filozof, Filozof i orator, Furman i motyl, Groch przy drodze, Hipokryt,, Jowisz i owce, Kałamarz i pióro, Komar i mucha, Koniec, Konie i furman, Król i pisarze, Kruk i lis, Księgi, Kulawy i ślepy, Łakomy i zazdrosny, Lew i zwierzęta, Lew pokorny, Lis i osieł, Lis i wilk, Lis młody i stary, Mądry i głupi, Mądry i głupi II, Małżeństwo, Małżeństwo, Malarze, Mysz i kot, Niedźwiedź i liszka, Nocni stróże, Ocean i Tagus rzeka, Ojciec łakomy, Oracze i Jowisz, Orzeł i jastrząb, Orzeł i sowa, Osieł i baran, Osieł i wół, Owieczka i pasterz, Pan i kotka, Pan i pies, Papuga i wiewiórka, Pieniacze, Pochwała głupstwa, Podróżny, Podróżny i kaleka, Po pniu i po bocianie..., Potok i rzeka, Potok i rzeka II, Przyjaciel, Pszczoła i szerszeń, Pszczoły i mrówki, Ptaszki w klatce, Rolnik, Rybka mała i szczupak, Świat zepsuty, Sąsiedztwo, Skąpy, Skarb, Słoń i pszczoła, Słowik i szczygieł, Słowik i szczygieł II, Stary pies i stary sługa, Strumyk i fontanny, Strzelec i pies, Sułtan w piekle, Syn i ojciec, Synogarlica, Szczurek i matka, Szczur i kot, Szkapa i rumak, Szkatuła ze złotem, wór z kaszą, Talar i czerwony złoty, Trzcina i chmiel, Wilk i owce, Wilk i owce II, Wilk pokutujący, Wino i woda, Wół i mrówki, Wół minister, Woły krnąbrne, Wyszydzający, Źrebiec i koń stary, Żółw i mysz, Żona modna, Zwierściadło podchlebne, Zwierzęta i niedźwiedź.

Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )