Posiadanie telefonów komórkowych przez uczniów w szkole budzi wiele emocji wśród społeczności szkolnej. Zapewne każdy rodzic ma swój punkt widzenia, który uważa za słuszny. Oczywiście można wymienić argumenty za i przeciw korzystaniu z telefonów przez dzieci i młodzież na terenie szkoły. I tak np. zwolennicy korzystania z telefonów przez dzieci twierdzą, że zawsze mogą skontaktować się z dzieckiem, i w sytuacjach np. losowych powiadomić dziecko o zmianach planów rodzinnych.
Niektórzy twierdzą, że dzieci czują się bezpieczniej mając świadomość, że zawsze mogą skontaktować się z rodzicem. Oczywiście z punktu widzenia dzieci komórka to po prostu świetna rozrywka: gry, tapety, aplikacje, muzyka, animacje, itd. Dlaczego natomiast w szkole posiadanie telefonu komórkowego jest niewskazane?! Wyobraźmy sobie, że podczas lekcji dzwoni telefon; jeden, drugi, kolejny…rozproszy uwagę nie tylko właścicieli, ale całej klasy i zakłóci pracę nauczyciela. Doświadczenie pokazuje, że rodzice dzwonią jakby zapominali, że u dziecka trwa właśnie lekcja. Poza tym posiadając telefon dzieci aż korci, żeby wysyłać SMS-y lub sprawdzać portale społecznościowe bez względu na konsekwencje. Niestety smartfony mogą być również przyczyną konfliktów i zazdrości między dziećmi. Jak wiadomo telefon to niejednokrotnie spory wydatek, na który nie wszystkich stać. Uczniowie obnoszący się na przerwach z nowoczesnymi aparatami muszą się liczyć z tym, że innym mogą sprawić przykrość, bądź wzbudzić złość i zawiść w rówieśnikach, co niestety prowadzi do konfliktów i nieporozumień.
Z psychologicznego punktu widzenia korzystanie ze smartfonów przez uczniów w szkołach źle wpływa na zdolności poznawcze dzieci. Nadużywanie telefonu powoduje pogorszenie wyników w nauce. Prowadzone badania wskazują, że zakaz używania przez uczniów telefonów komórkowych w szkołach przynosi pozytywne efekty zarówno pod względem wyników w nauce, jak również wpływa na poprawę interakcji z rówieśnikami. Biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiczną i wielotygodniowe ograniczenia kontaktów społecznych z rówieśnikami ważne jest, aby szczególnie zadbać o bezpośrednie relacje i pielęgnowanie realnych znajomości. Widok dziecka „szalejącego” z rówieśnikiem jest chyba bardziej pożądany niż samotne wpatrywanie się przez nie w ekran smartfona?!
Dlatego też wychodząc na przeciw oczekiwaniom zwolenników i przeciwników korzystania przez dzieci z telefonów w szkole ustala się następujące warunki wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, zwanych dalej „sprzętem” przez uczniów na terenie szkoły:
Poniższe zapisy umieszczone są w Statucie SP 11.
1) uczniowie wnoszą na teren szkoły ww. sprzęt na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców i powinni przechowywać go w sposób niewidoczny dla innych. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież ww. sprzętu; 2) podczas pobytu uczniów w szkole obowiązuje zakaz korzystania z ww. sprzętu za wyjątkiem użycia ich jako pomocy dydaktycznej, jeśli pozwoli na to nauczyciel prowadzący zajęcia; 3) w wyjątkowych sytuacjach uczeń może skorzystać z ww. sprzętu wyłącznie za zgodą i pod nadzorem nauczyciela; 4) nagrywanie lub inne dokumentowanie pracy szkoły i osób w niej przebywających za pomocą ww. sprzętu jest niedozwolone za wyjątkiem zgody nauczyciela, w ściśle określonych przez niego przypadkach.
Ilona Wrótniak-Terlecka pedagog szkolny |