Grudzień 2020

Znamy już wyniki głosowania na logo projektu Erasmus+ What's up Mr Bug!

Miło nam zaprezentować zwycięskie logo naszego nowego projektu What's up Mr. Bug? w  programie Erasmus+.  Logo, na które oddano najwięcej głosów z wszystkich szkół partnerskich tj. Chorwacji, Polski, Rumunii i Turcji, zostało wykonane przez Julię, uczennicę Szkoły Podstawowej nr 11 w Puławach.   

Autorce serdecznie gratulujemy!

 

Ukryte dziedzictwo. Co kryje polska ziemia?

Nasza szkoła po raz pierwszy wzięła udział w Projekcie ,,Ukryte dziedzictwo. Co kryje polska ziemia?’’ organizowanego przez Fundację Archeologiczną ARCHEO.

W akcję byli zaangażowani uczniowie i uczennice klas 4 a, 4 b i 5 a.

Przewodnim tematem projektu było poznanie, czym jest archeologia i na czym polega praca archeologa oraz dlaczego i jak należy chronić polskie dziedzictwo kulturowe ukryte pod ziemią.

Uczniowie i uczennice mieli wcielić się w rolę archeologa i odszukać w swoich domach zabytków archeologicznych, a następnie opisać je do czego służyły.

W ramach projektu ,,Ukryte dziedzictwo. Co kryje polska ziemia?’’ w naszej szkole zostały przeprowadzone zajęcia w formie on-line na Teams z klasą 4 a, 4 b i 5 a, na których to uczniowie i uczennice zapoznali się z filmem dotyczącym archeologii.

Dzieci z poszczególnych klas mieli za zadanie przygotować materiały na podstawie przesłanych przez nauczyciela zagadnień związanych z ,,Ukrytym dziedzictwem. Co kryje polska ziemia?’’

Z otrzymanych od nauczyciela tekstów dotyczących archeologii przygotowali rekwizyty związane z zabytkiem archeologicznym wcielając się w rolę archeologów oraz na białej kartce papieru napisać na środku wyraz ARCHEOLOGIA i jakie mają skojarzenia z tym słowem. Ich zadaniem było również udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Co to jest archeologia? Kim jest archeolog? Gdzie można spotkać archeologów? Jaki jest cel prowadzenia wykopalisk? Co to jest zabytek archeologiczny? Jakich informacji dostarczają nam przedmioty odkryte przez archeologów? Kto korzysta z pracy archeologów? Do kogo należy przypadkowo odnaleziony zabytek archeologiczny?

Następnie na lekcji on-line na Teams uczniowie i uczennice obejrzeli film oraz prezentowali efekty swojej pracy pozostałym uczestnikom.

Efektem końcowym projektu ,,Ukryte dziedzictwo. Co kryje polska ziemia?’’ było przygotowanie i przedstawienie przez dzieci swoich zabytków archeologicznych.

Uczniowie i uczennice klas 4 a, 4 b i 5 a byli bardzo zaangażowani w projekcie Ukryte dziedzictwo przez co mogli poznać ogólnopolską kampanię archeologiczną poruszającą temat polskiego dziedzictwa narodowego ukrytego w ziemi i pracy archeologów.

Takie inicjatywy, jak projekt edukacyjny ,,Ukryte dziedzictwo. Co kryje polska ziemia?’’ realizowane w ramach Programu ,,Patriotyzm Jutra’’ kształtują wśród młodych odbiorców świadomość obywatelską oraz właściwy model postawy w zakresie ochrony i zachowania polskiego dziedzictwa archeologicznego.

Wszystkim uczestnikom, którzy wzięli udział w projekcie bardzo dziękuję i zachęcam do kolejnych inicjatyw związanych w ramach akcji Ukryte dziedzictwo.

Zapraszam do GALERII.

 

Koordynator Ilona Rzepkowska

Idą święta - nie o sms - ie, lecz o kartce pamiętaj

Podobnie, jak w roku ubiegłym klasa 7c oraz uczennica z klasy 4 b wzięły udział w Kampanii Społecznej: "Idą święta - nie o sms - ie, lecz o kartce pamiętaj"., której celem jest profilaktyka e - uzależnień i uświadomienie uczniom potrzeby umacniania więzi międzyludzkich, kultywowanie tradycji świątecznych. Uczniowie podczas godzin  z wychowawcą wykonywali kartki świąteczne, które później wysyłali do swoich najbliższych.

Zapraszam do GALERII.

Życzenia świąteczne od klasy 0b

Życzenia radosnych Świąt Bożego Narodzenia, odpoczynku w rodzinnym gronie oraz pasma sukcesów i spełnienia najskrytszych marzeń w nadchodzącym Nowym Roku przesyłają dzieci z grupy 0b wraz z Paniami Sylwią Rodak i Karoliną Korbus.

Zapraszam do GALERII.

Życzenia świąteczne od klasy 1c

Uczniowie klasy Ic wraz z wychowawczynią przesyłają wszystkim dzieciom, rodzicom i opiekunom oraz nauczycielom i pracownikom szkoły najcieplejsze życzenia: Spokojnych Świąt!

Tradycje świąteczne

Prezentację utworzyli uczniowie klasy 7e

Tradycje Świąt Bożego Narodzenia

Święta Bożego Narodzenia już tuż, tuż. Z tej okazji uczniowie klasy III a przygotowali prezentację najważniejszych tradycji tych rodzinnych, ciepłych, choć grudniowych świąt. Już od początku grudnia pracowali nad zadaniami przydzielonymi przez panią wychowawczynię. Rysowali, malowali, lepili z plasteliny, wycinali, łączyli różne materiały przyrodnicze, a nawet robili odlewy z gipsu. Wytwory ich pomysłowości możecie podziwiać na załączonej prezentacji.

Zapraszamy serdecznie.

Przedstawienie świąteczne w grupie 0 d

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia uczniowie z grupy 0 d przygotowali przedstawienie świąteczne. Niestety z powodu obecnej sytuacji epidemicznej zerówkowicze na swój występ nie mogli zaprosić rodziców. Przedstawienie zostało nagrane, a następnie nagranie przekazane do obejrzenia bliskim. Po występie dzieci miały słodki poczęstunek. Nie zabrakło składania życzeń i wspólnego kolędowania przy choince.

Zapraszam do GALERII.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE SPOŁECZNE W GRUPIE 0 B

 

Człowiek z natury jest istotą społeczną ale funkcjonowanie w grupie społecznej nie jest łatwe, zwłaszcza gdy jest się dzieckiem. Dlatego, żeby wspierać rozwój tych umiejętności w grupie 0b u pani Sylwii Rodak odbyły się zajęcia poświęcone rozwijaniu kompetencji społecznych prowadzone przez pedagoga szkolnego. Zdolność do współpracy i umiejętność nawiązywania satysfakcjonujących interakcji z innymi warunkuje zadowolenie z przebywania wśród rówieśników. Celem prowadzonych zajęć z sześciolatkami jest kształtowanie plastycznego, zgodnego z normami reagowania podczas porozumiewania się z rówieśnikami z równoczesnym zachowaniem osobistych dążeń. Świadome kształtowanie kompetencji społecznych sprzyja rozwojowi empatii, asertywności, komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz pozytywnej autoprezentacji. Poprzez zajęcia plastyczne w parach dzieci formowały cele, wykonywały wybrane prace, obserwowały konsekwencje i w efekcie podejmowały wspólne działania. W tym procesie dzieci uczyły się co skutkuje w codziennych interakcjach i doświadczały efektów współpracy, a te WSPANIAŁE EFEKTY można obejrzeć w galerii.

 

Ilona Wrótniak-Terlecka pedagog szkolny

Robimy kartki świąteczne

Zapraszamy do GALERII.

SUKCESY NASZYCH UCZNIÓW W MIEDZYSZKOLNYM KONKURSIE PROFILAKTYCZNYM

 

„Pigułka wiedzy o HIV i AIDS” takie hasło miał tegoroczny międzyszkolny XVIII Konkurs Wiedzy o HIV/AIDS organizowany przez Zespół Szkół Ogólnokształcących  nr 1 im. KEN w Puławach z okazji Światowego Dnia Walki z AIDS. Na konkurs wpłynęło 45 prac ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

 

Uczniowie naszej szkoły osiągnęli sukcesy:

  • w kategorii pracy plastycznej: I miejsce Anna Wiszowata z kl. 8c, II miejsce Natalia Klimek z kl. 8a, III miejsce Klara Łaszcz z kl. 8d.
  • w kategorii prezentacji multimedialnej: II miejsce Wiktoria Chaber z kl. 8 b, III miejsce Igor Więcławski z kl. 8a.

 

Gratulujemy zwycięzcom wiedzy i zaangażowania. Nagrody zostaną przekazane uczniom po powrocie z nauki zdalnej.

 

Opiekun Ilona Wrótniak-Terlecka pedagog szkolny

Wyniki Konkursu Świątecznego

Redakcja Gazetki Szkolnej 

Nasza Szkoła Podwórkiem Przyjaciół 

Pomysły na ferie

 

Zachęcamy wszystkich do obejrzenia prezentacji przedstawiającej ciekawe pomysły naszych redaktorów na kreatywny wypoczynek.

Jesteś ciekawy?

Zobacz, a może skorzystasz.

Masz inne propozycje i pomysły? Chcesz się z nami podzielić - napisz do nas.

 

e-mail: gazecia_sp11@outlook.com

Czekamy na Wasze listy.

 

  

 

Redakcja Gazetki Szkolnej

Nasza Szkoła Podwórkiem Przyjaciół

Zaśpiewajmy kolędę

 

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat kolęd i kolędowania, która przybliży tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia.

Życzenia świąteczne od klasy 2c

Uczniowie klasy 2c czują już magię świąt. Podczas zajęć plastycznych przygotowali kartki bożonarodzeniowe, które wyślą do najbliższych - niektóre ozdobią ich mieszkania. Dzieci wykorzystały różne techniki plastyczne prezentując ciekawe pomysły. Zaprezentowały też wspaniałe uśmiechy :)

W tym wyjątkowym czasie życzymy wszystkim zdrowia, radości i wyrozumiałości. Nie zapominajmy o tym co najważniejsze i cieszmy się każdą dobrą chwilą.

Pozdrawiamy serdecznie

Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne w grupie 0b


Człowiek z natury jest istotą społeczną ale funkcjonowanie w grupie społecznej nie jest łatwe, zwłaszcza gdy jest się dzieckiem. Dlatego, żeby wspierać rozwój tych umiejętności w grupie 0b u pani Sylwii Rodak odbyły się zajęcia poświęcone rozwijaniu kompetencji społecznych prowadzone przez pedagoga szkolnegoZdolność do współpracy i umiejętność nawiązywania satysfakcjonujących interakcji z innymi warunkuje zadowolenie z przebywania wśród rówieśników.

Celem prowadzonych zajęć z sześciolatkami jest kształtowanie plastycznego, zgodnego z normami reagowania podczas porozumiewania się z rówieśnikami z równoczesnym zachowaniem osobistych dążeń. Świadome kształtowanie kompetencji społecznych sprzyja rozwojowi empatii, asertywności, komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz pozytywnej autoprezentacji. Poprzez zajęcia plastyczne w parach dzieci formowały cele, wykonywały wybrane prace, obserwowały konsekwencje i w efekcie podejmowały wspólne działania. W tym procesie dzieci uczyły się co skutkuje w codziennych interakcjach i doświadczały efektów współpracy, a te WSPANIAŁE EFEKTY można obejrzeć w galerii. 

Ilona Wrótniak-Terlecka pedagog szkolny 

Rozstrzygnięcie konkursu Kolorowa jesień
W listopadzie w naszej szkole odbył się konkurs plastyczny pt .: "Kolorowa jesień ". Prace plastyczne wraz z kolejną porcją korków zostały przekazane do Lubelskiego Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia https://hospicjum.lublin.pl/
Dziękujemy Panu Jankowskiemu za wsparcie merytoryczne i zakup materiałów. 
Jury wyłoniło 3 zwycięskie prace:
  • Kacper Jankowski klasa 2C
  • Alicja Bogusz klasa 2B
  • Lena Nakonieczna klasa 2C.

Klasa 1a na zamkowej scenie
W ubiegłym tygodniu w klasie 1A działo się wiele ciekawych rzeczy. Rozmawialiśmy o Smokach, odwiedziliśmy w podręczniku "Zamek króla Kraka" i chcieliśmy się dowiedzieć "Co słychać na zamku?". Przy omawianiu "Legendy o Smoku Wawelskim" i "Przygodach szewczyka Skuby" postanowiliśmy wykonać kukiełki - aktorów do zabawy w teatr. Uczniowie wykonali zadanie celująco! Powstały wspaniałe postacie królów, królewien i księżniczek, szewczyk oraz smoki, które zieją ogniem. Kukiełki wykonane przez dzieci wyglądają przepięknie :)
Aż miło popatrzeć, na takich artystów i ich wspaniałe prace ;)
Świąteczny wywiad z Panią Dyrektor Moniką Mocarską

Zachęcamy wszystkich do wysłuchania ciekawego wywiadu
z Panią Dyrektor Moniką Mocarską
,

który przeprowadziły Marysia Pietras i Marysia Grontkowska z klasy 6d.

 

 

Redakcja Gazetki Szkolnej

Nasza Szkoła Podwórkiem Przyjaciół

Logo projektu "What's up Mr. Bug?" cd.
Ruszyło głosowanie na logo międzynarodowe projektu Erasmus+!
W niedzielę wieczorem zakończyliśmy  głosowanie  na szkolne loga projektu Erasmus+. Oddano 410 głosów!!!! Najpopularniejsze wśród uczniów, nauczycieli, administracji i rodziców okazały się:
logo numer 11
logo numer 3
logo numer 10
logo numer 15
logo numer 13.
Te właśnie loga reprezentują naszą szkołę w konkursie międzynarodowym naszego projektu What's up Mr. Bug?
Poniżej znajduje się link do międzynarodowego głosowania. Loga zostały oznaczone skrótami: r-rumuńskie, c- chorwackie, t- tureckie i p- oczywiście polskie.Można oddać tylko jeden głos na jedno logo. Zapraszamy do głosowania. Tylko do piątku 18.12.20 r do godziny 20.00.Klikaj w poniższy link i oddaj swój głos.
Wirtualna wycieczka klasy 1b po średniowiecznych zamkach

Uczniowie klasy I b wybrali się na wirtualną wycieczkę do średniowiecznych zamków. W trakcie zajęć dzieci mogły zobaczyć na fotografiach, jak w dawnych czasach żyli ludzie oraz poznać ich tryb życia. Ukoronowaniem tej wycieczki było wykonanie zamków z wykorzystaniem różnych technik plastycznych.

Zapraszam do GALERII.

Zrób coś dobrego dla drugiego

Drodzy Uczniowie w związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia chcemy Was zachęcić do zrobienia czegoś dla Waszych Najbliższych. Obejrzyjcie naszą prezentację i przyłączcie się do nas.

 

GALERIA PRAC

Zosia Nowak w drugim etapie XVI OMJ

 

Z dumą informujemy, że uczennica klasy 7a, Zofia Nowak została zakwalifikowana do zawodów drugiego stopnia XVI Olimpiady Matematycznej Juniorów. Olimpiada ta to zawody matematyczne, o wysokim standardzie merytorycznym, skierowane do uczniów szkół podstawowych. Zawody pierwszego stopnia składały się z dwóch części: testowej i korespondencyjnej, na ich podstawie wyłoniona została lista osób zakwalifikowanych do kolejnego etapu. Zawody drugiego stopnia odbędą się 16 stycznia 2021 roku.

Trzymamy za Zosię kciuki i życzymy kolejnych sukcesów.

 

Realizujemy kolejny projekt europejski

 

W naszej szkole realizujemy projekt „What’s up Mr. Bug?”. Wszystkie informacje i działania

na bieżąco zamieszczamy na blogu. Zachęcamy do obserwowania postów - sp11pulawy.blogspot.com

Mikołajki w 0c

4 grudnia dzieci z 0c odwiedził Święty Mikołaj. Już od samego rana wszyscy czekali na niezwykłego gościa. Na jego część każde dziecko ubrało się odświętnie i włożyło na głowę charakterystyczną czerwoną czapkę, by było bardzo mikołajkowo. Dzieci ozdobiły salę pięknymi pracami plastycznymi. Z radością przywitały gościa i zaprezentowały krótki repertuar artystyczny w postaci piosenek. Następnie Mikołaj wręczył osobiście paczki, a w nich – dla każdego coś dobrego! Dzień ten na długo pozostanie w pamięci wszystkich dzieci, a niektórzy już nie mogą doczekać się kolejnej wizyty.

Zapraszam do GALERII.

Mikołajki w 0d

4 grudnia w grupie 0d pojawił się Święty Mikołaj! Jego wizyta sprawiła, że na twarzach wszystkich dzieci zagościł uśmiech. Uczniowie z radością przywitali Świętego Mikołaja specjalnie przygotowaną piosenką. Długo oczekiwany gość wytłumaczył dzieciom, skąd wywodzi się tradycja rozdawania prezentów i wręczył wszystkim wspaniałe podarunki. Ten dzień był pełen wrażeń i niespodzianek. Uczniowie wykonali mikołajkowe prace plastyczne i wysłuchali historii o Świętym Mikołaju.

Zapraszam do GALERII.

Mikołajki w 1a
Ten dzień dla dzieci z 1A był bardzo udany. Wychowawczyni Pani Monika Szaruga, zamiast typowych lekcji, przygotowała dla dzieci kilka niespodzianek i zabaw online. Najpierw dzieci obejrzały bajkę pt. "Rudolf Czerwononosy", i rozwiązały "Mikołajkowy Quiz". Następnie przyszedł czas na "Mikołajkowy Escape Room" oraz zagadki i łamigłówki. Ubraliśmy nawet wirtualną choinkę. Aby dopełnić ten wspaniały dzień, dzieci wykonały własnego Świętego Mikołaja ze skarpetki... Ale najważniejszy, okazał się list od Świętego Mikołaja do dzieci. Święty Mikołaj zostawił go u Pani Moniki w domu, aby dopytać czy wszystkie dzieci były grzeczne ;)
Dzieci były zachwycone!!!
Mikołajki w 0b

Mikołajki to jeden z najbardziej wyczekiwanych i ukochanych dni przez wszystkie dzieci.
4 grudnia naszą grupę odwiedził Święty Mikołaj. Długo oczekiwany gość wywołał uśmiech na twarzach naszych uczniów, którzy pięknie przywitali go głośnym i radosnym śpiewem. Miło spędzony czas uświetniły wspólne zdjęcia oraz prezenty.

Zapraszamy do Galerii.

Mikołaj w 0a

Już w piątek po śniadaniu grupę zerową OA odwiedził Mikołaj wraz ze Śnieżynką. Dzieci przywitały go piosenką. Obiecały spełniać dobre uczynki i dostrzegać potrzeby innych. W związku z tym, że dzieciaczki były bardzo grzeczne, wszystkie, bez wyjątku, dostały piękne prezenty. 

Zapraszam do GALERII.

Paczuszka dla Maluszka

 

 

Deutsch Plus

 

PROJEKT WSPIERAJĄCY SZKOŁY W DZIAŁANIACH NA RZECZ JĘZYKA NIEMIECKIEGO

 

Od września 2020r. nasza szkoła bierze udział w projekcie „Deutsch Plus” prowadzonym  przez Goethe-Institut w Warszawie. W ramach sieci 200 szkół zaangażowanych w działania na rzecz języka niemieckiego zyskaliśmy możliwość wymiany doświadczeń i wsparcia prowadzonych przez nas działań i projektów. Projekt „Deutsch Plus” został objęty patronatem Ambasady Niemiec w Warszawie.

Celem projektu jest zainteresowanie uczniów i nauczycieli językiem niemieckim i kulturą Niemiec, między innymi poprzez świadomość lepszej pozycji na rynku pracy dzięki zdobytym umiejętnościom językowym. 

Hanna Bilotserkovets

Nasze projekty ze wsparciem UE

Nasza szkoła pomimo pandemii postanowiła nie ograniczać współpracy międzynarodowej. Przez ostatni rok szkolny realizowaliśmy projekt „Śladami Jana Pawła II – apostoła polskiej i litewskiej niepodległości” wspólnie z partnerem z Litwy. Dzięki temu projektowi 13 naszych uczniów miało możliwość pracy z uczniami z litewskiej szkoły partnerskiej z Birzai. Projekt ten właśnie się zakończył, a my nie spoczywamy na laurach.

 

Na wiosnę tego roku postanowiliśmy poszukać nowych partnerów do kolejnych projektów współpracy międzynarodowej. W wyniku tego pracowaliśmy w dwóch grupach z nauczycielami z innych państw, licząc na to, że choć jeden projekt okaże się na tyle dobry, że uzyska akceptację Agencji Narodowej.

 

W pierwszej grupie projektowej – nasza szkoła występowała w roli współautora projektu. Powstał projekt o nazwie „Scientix - Rusz głową!”, którego celem jest pokazanie uczniom wartości europejskiego dorobku naukowego i kulturalnego. Projekt ma za zadanie rozwijać zainteresowania uczniów dziedzinami przedmiotów ścisłych poprzez liczne nowatorskie działania, np. samodzielne eksperymentowanie, zapoznawanie się z dziedzictwem wybranych naukowców, badaczy, architektów i ludzi kultury, analizowanie ich życia, dorobku twórczego i wpływu na życie współczesne, rozwój nauki i kultury europejskiej. Nasz projekt zakłada ponadnarodową mobilność grupy uczniów wraz nauczycielami. Uczniowie będą realizować zajęcia we współpracy ze szkołą włoską w Bari. Wypracowany wniosek okazał się na tyle dobry, iż uzyskał w akceptację FRSE i dostał dofinansowanie w ramach Ponadnarodowej Mobilności Uczniów w kwocie 55.285,00 zł.

Szczegóły w poniższym linku

 

Scientix - Rusz głową!

 

 

W drugiej grupie projektowej – nasza szkoła była koordynatorem. Powstał projekt o nazwie: „What’s up Mr. Bug?”, którego tematyka dotyczy ekologii, nauk przyrodniczych, poznawania piękna natury. Napisany projekt został pozytywnie zaopiniowany przez polską Agencję Narodową Erasmusa +. Cały projekt dostał dofinansowanie w kwocie 111.420,00 euro, zaś nasza szkoła otrzymała 29.256,00 euro. Projekt zakłada dwuletnią współpracę między szkołami w: Turcji, Rumunii, Chorwacji i Polsce. W ramach projektu odbędzie się 4 wyjazdy uczniów i nauczycieli do: Melikgazi – Turcja, Čakovec – Chorwacja, Remetea – Rumunia i Puławy – Polska.

 

Póki co, projekty i realizacja ich założeń rozpocznie się od listopada 2020 r., natomiast wyjazdy i ich terminy będą uzależnione od sytuacji na świecie. Zatem naszą szkołę w tym roku czekają nie tylko wyzwania związane z pandemią, ale i te przyjemniejsze z podróżami, poznawaniem nowych kultur i otwieraniem się na świat.

 

Wszystkich uczniów chętnych do udziału w projektach zapraszamy do zapoznania się z regulaminem i wypełnienia załączników nr 1 i 2. Szczegóły w poniższych linkach.

 

Regulamin na logo projektu 

Regulamin rekrutacji + załączniki 1 i 2

 

 

Kalendarze adwentowe naszych uczniów

 

Jesteśmy w okresie Adwentu!

 

Uczniowie naszej szkoły dobrze wiedzą, jak sprawić, by czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia był wyjątkowy. Z Adwentem wiąże się wiele tradycji, jedną z nich są kalendarze adwentowe. Uczniowie klas 6 przyjęli wyzwanie wykonać własnoręcznie kalendarz. Powstały prawdziwe majstersztyki!

Kalendarz adwentowy służy do odliczania dni od pierwszego dnia adwentu do wigilii Bożego Narodzenia. Zwyczaj ten pielęgnuje się w chrześcijańskich rodzinach w wielu krajach na całym świecie. Tradycja wywodzi się z Niemiec.

Kalendarz ma mobilizować nas do właściwego przeżywania okresu Adwentu, do radosnego przygotowania się do Świąt. Oprócz drobnych upominków lub słodyczy kalendarzy naszych uczniów zawierają zadania na każdy dzień przygotowane przez ich rodziców. Pod numerkami kryją się propozycje wspólnie wykonywanych czynności: np. pieczenie pierniczków, robienie łańcuchów, dekorowanie pokoju, ubieranie choinki, rodzinne spacery czy przedświąteczne porządki – same przyjemne rzeczy!

Hanna Bilotserkovets

Powstrzymaj inwazję

  

 

ZOSTAŃ ŁOWCĄ OBCYCH

 

Co jakiś czas dowiadujemy się o odłowieniu zwierząt, które naturalnie nie występują w Polsce. Kajman, krab wełnistoręki, piranie to najbardziej spektakularne inwazyjne gatunki, o których doniesienia pojawiają się w mediach. Oprócz nich pojawiają się gatunki pozornie tylko niewinne - złote rybki, gupiki, mieczyki, molinezje w oczkach wodnych czy informacje o pochodzie raka marmurkowego w kierunku Poleskiego Parku Narodowego i informacje o niefrasobliwym uwalnianiu karpi w okresie świat Bożego Narodzenia do jezior i rzek Polski. Gatunki inwazyjne, bo o nich mowa, są bardzo poważnym zagrożeniem dla rodzimej przyrody.

 

Wszystkich przyszłych łowców obcych zapraszamy do wnikliwego przestudiowania materiałów znajdujących się na stronie:

www.lowcaobcych.pl

 

Autorem materiałów prezentowanych na stronie jest pan Rafał Maciaszek z Katedry Genetyki i Ochrony Zwierząt, Instytutu Nauk o Zwierzętach SGGW w Warszawie. Jest on inicjatorem projektu Łowca Obcych, zajmującego się lokalizowaniem i obejmowaniem monitoringiem gatunków obcych w polskich wodach - przede wszystkim ryb i bezkręgowców wodnych. Mamy nadzieję, że przy sprzyjających okolicznościach, będziemy gościć pana Rafała u nas w szkole.

 

Zainteresowane akcją osoby, które napotkają w okolicach Puław nietypowe dla tych stron gatunki, mogą dokonać ich zgłoszenia. Na w/w stronie znajduje się karta obserwacji obcych gatunków. Należy ją wypełnić i przesłać na adres: rafal.maciaszek@kumakshrimp.pl.

 

Na terenie szkoły informacji na temat projektu udzielają:

 

Wojciech Kostecki

Anna Bieleń

Jolanta Żmudzka

Andrzejki w 0c

30 listopada w Oc odbyły się ANDRZEJKI. Tego dnia dzieci obejrzały prezentację związaną z tradycją. Żeby wszystko się udało uczniowie zrobili swoje czarodziejskie różdżki. Dzieci poznały swoje przyszłe zawody i imiona sympatii. Tańczyły parami z balonami. Ustawialiśmy buty w kierunku drzwi i sprawdzaliśmy komu dopisze szczęście. Odczytywaliśmy tajne informacje od wróżki i poznawaliśmy swoją przyszłość. Próbowaliśmy również rzucić monetę do miski z wodą (prawą ręką przez lewe ramię), żeby życzenie szybciej się spełniłoW przerwie dzieci ze smakiem zjadły poczęstunek. Ogromną frajdę dzieciom sprawiła też "andrzejkowa fotobudka". To był dzień pełen atrakcji i wrażeń.

Zapraszamy do GALERII.

Andrzejki w 0b

Uczniowie z grupy „O” b 30 listopada wzięli udział w nie lada wydarzeniu. Były to Andrzejki. Klasowe Panie Czarodziejki opowiadały o zwyczajach andrzejkowych, a także zaprosiły uczniów do wspólnej zabawy tamecznej i wróżb.  Nie zabrakło również magicznych eksperymentów, które zachwyciły dzieci. Wszyscy świetnie bawili się w tym dniu przepełnionym „magią”.

Zapraszam do GALERII.

Barbórka, czyli Dzień Górnika w grupie 0d
 
Grupa 0d świętowała Dzień Górnika. Zerówkowicze dowiedziały się jak ciężka i odpowiedzialna jest praca pod ziemią. Poznały wiele ciekawostek na temat górniczego stroju, usłyszały legendę o Skarbniku – duchu kopalni, oraz dowiedziały się dlaczego święto górników to Barbórka. Uczniowie wykonywali doświadczania z węglem, badali jego właściwości, wysłuchali hymnu górników i śpiewali piosenkę o górnikach. Oprócz tego, wykonali pracę plastyczną – malowanie węglem oraz udekorowały górnicze czapki. Najwięcej entuzjazmu wzbudziło oglądanie bryłek węgla przez dzieci, a pobrudzone nim rączki i noski wywołały wiele śmiechu.
Zapraszam do GALERII.
Dzień ucznia w dzisiejszej rzeczywistości - 8d

Drodzy koleżanki i koledzy, jak mijają Wam dni w czasie pandemii? Przygotowaliśmy dla Was krótką prezentację, w której możecie zobaczyć propozycje klasy 8d. Zachęcamy do obejrzenia!

Andrzejki w grupie 0 d
30 listopada w grupie 0 d obchodzono andrzejki Podczas zabawy andrzejkowej było bardzo dużo wróżb, między innymi zerówkowicze dowiedzieli się kim zostaną jak będą dorośli, a dzięki przebijaniu balonów poznali, co je czeka w najbliższym czasie. Andrzejkową atmosferę dopełniły tańce przy ulubionej muzyce oraz eleganckie stroje dzieci.
Zapraszam do GALERII.
Andrzejki w 0a

Grupę OA odwiedziły dwie wróżki: Iwona i Ewelina, które od samego rana wróżyły i zabawiały dzieci. Były losowania, przewidywanie przyszłości i inne andrzejkowe zabawy. Dzieci szalały na dywanowym "parkiecie" i odpoczywały przy poczęstunku zorganizowanym przez rodziców. Wszyscy byli bardzo zadowoleni i pełni wrażeń wrócili do domów.

Zapraszamy do GALERII.

Powiatowy konkurs literacki „ Życie w czasie zarazy”

Znamy już wyniki Powiatowego konkurs literackiego „ Życie w czasie zarazy”.

 

 

 

Jury oceniło 30 wierszy i 30 opowiadań nadesłanych na konkurs ze szkół puławskich oraz

z Borowej, Góry Puławskiej, Kazimierza Dolnego, Osin i Stężycy.

Komisja postanowiła przyznać nagrody i wyróżnienia w kategorii wiersz i opowiadanie w dwóch grupach wiekowych: szkoła podstawowa i szkoła średnia. 

 

Z radością informujemy, że laureatką konkursu w kategorii opowiadanie została Zosia Nowak, uczennica klasy VII a.

 

Opiekunem Zosi jest p. Iwona Tureczek- Zakrzewska.

 

Nagrody i wyróżnienia ufundowała Powiatowa Biblioteka Publiczna w Puławach.

 

Zosi serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.

 
Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )