Certyfikat Solidarnej Szkoły dla naszej Jedenastki
Szkoła Podstawowa Nr 11 im. Henryka Sienkiewicza w Puławach otrzymała prestiżowy certyfikat „Solidarnej Szkoły” za realizację ogólnopolskiego programu, prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Europejskie Centrum Solidarności.
Nasze inicjatywy kształtujące u uczniów poczucie tożsamości historycznej, solidarności społecznej oraz wspólnoty lokalnej zostały zauważone i nagrodzone udziałem w ogólnopolskiej konferencji. W ramach programu uczniowie uczestniczyli w lekcjach on – line, webinarach, które były poświęcone zarówno tematom historycznym, jak współczesnym wymiarom solidarności.
Uczniowie pod opieką swoich nauczycieli pracowali ponad pół roku, wykonując liczne działania i przygotowując takie projekty, jak: ,,Fotografie na Segmencie’’, ,,Zimne nóżki czyli budyń z ryby’’, ,,Archiwum wolności’’, ,,Bagaż wolności’’. Poprzez realizację projektu staraliśmy się obudzić w naszych uczniach poczucie tożsamości historycznej i solidarności społecznej. Nasze działania łączyły solidarność lokalną i globalną, poprzez to pokazano młodzieży, jak ważna jest odpowiedzialność za dobro wspólne i gotowość do współdziałania.
Uczniowie i uczennice chętnie pracowali w programie, angażując się w projekt, którego finalnym efektem był dwudniowy udział w Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych. To wielkie święto dla uczestników i uczestniczek programów CEO, podczas którego młodzież ma okazję zaprezentować efekty swojej pracy, usłyszeć się z osobami z całej Polski, które także realizowały projekty edukacyjne, a także porozmawiać o tym, co się w nich udało, a co było wyzwaniem. Podczas spotkania czekała na uczestników specjalnie przygotowana interaktywna gra.
Niezmiernie cieszymy się z osiągniętego sukcesu. Dziękujemy uczniom za wspólną pracę i merytorycznie doskonale przygotowane wystąpienia podczas konferencji ogólnopolskiej.
Nasza Szkoła wzięła po raz kolejny wzorem lat ubiegłych udział w Projekcie BohaterON. W akcję byli zaangażowani uczniowie i uczennice klas 7 a, 8 a i chętni uczniowie klasy 8 b. Przewodnim tematem projektu było Powstanie Warszawskie oraz przygotowanie kartki dla Powstańca Warszawskiego.
W ramach projektu BohaterON w Naszej Szkole zostały przeprowadzone zajęcia w trybie stacjonarnym z klasą 8 a i on-line na Teams z klasą 7 a, na których to uczniowie i uczennice zapoznawali się z materiałami Historii w pudełku Powstania Warszawskiego.
Młodzież klasy 8 a wysłuchała fragmenty z książki ,,Zaklęcie na W’’ Michała Rusinka, w której miała zwrócić uwagę z czym kojarzyła się Włodkowi wojna, a także jakie oni sami mieli skojarzenia z tym słowem zapisanym przez nauczyciela na tablicy. Następnie zostały pokazane klasie dwie fotografie jednej z ulic Warszawy w trakcie Powstania Warszawskiego i jak wygląda obecnie. Dzieci miały za zadanie wskazać różnice oraz, które miasto im się podobało bardziej na podstawie tych dwóch fotografii.
Natomiast uczniowie i uczennice klasy 7 a zostali wcześniej podzieleni przez nauczyciela na grupy mając za zadanie przygotować materiały na podstawie przesłanych zagadnień związanych z Pudełkami Sanitariuszki, Harcerzy, Ludności cywilnej i Powstańców. Z otrzymanych od nauczyciela tekstów dotyczących Powstania Warszawskiego przygotowali rekwizyty związane z daną grupą oraz narysowali na białej kartce papieru osobę, w której po zapoznaniu się z informacjami opisali: Co ją/jego otacza? Co robi? Jaka/jaki jest? Co myśli? Co jest dla niej/niego ważne? Następnie na lekcji on-line na Teams uczniowie i uczennice prezentowali efekty swojej pracy pozostałym uczestnikom lekcji.
Efektem końcowym projektu BohaterON w Naszej Szkole było przygotowanie przez dzieci kartek dla Powstańców Warszawskich.
Uczniowie i uczennice klas 7 a, 8 a, 8 b wykonanych przez siebie kartek dla Powstańców Warszawskich na chwilę obecną związaną z epidemią dla swojego bezpieczeństwa i zdrowia wysłali zdjęcia prac w formie elektronicznej. W taki sam sposób zostały prace dzieci przesłane organizatorom projektu BohaterON w Naszej Szkole.
Młodzież klas 7 i 8 była bardzo zaangażowana udziałem w projekcie BohaterOn przez co mogła poznać historię oraz życie Powstańców Warszawskich, a także emocje jakie im towarzyszyły w trakcie walk o obronę Warszawy.
Takie inicjatywy kształtują u uczniów poczucie tożsamości historycznej, solidarności społecznej oraz to jak ważna jest odpowiedzialność za dobro wspólne i gotowość do współdziałania, a nawet oddanie życia, jak robili to Powstańcy podczas walk w obronie ratowania wolności i miłości do Ojczyzny i Warszawy.
Wszystkim uczestnikom, którzy wzięli udział w projekcie bardzo dziękujemy i zachęcamy do kolejnych inicjatyw związanych w ramach akcji BohaterON w Naszej Szkole.
W ramach obchodzonych wraz z Litwinami obchodów 100 rocznicy urodzin papieża Polaka w naszej szkole został zorganizowany w formie zabawy edukacyjnej konkurs z ogólnej wiedzy o Janie Pawle II. Zadania w formie rebusów umieszczone na korytarzu szkolnym nawiązywały do życia i działalności Karola Wojtyły-Jana Pawła II. Uczniowie podczas wspólnego rozwiązywanie zagadek ćwiczyli umiejętność spostrzegawczości, logicznego myślenia i pracy zespołowej. Wspólnej zabawie towarzyszył uśmiech na twarzy każdego dziecka i satysfakcja z wykonanego zadania.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z tego wydarzenia.
Szkoła pamięta - lekcja pamięci w 1A
W związku ze zbliżającymi się świętami w czasie których wspominamy naszych drogich zmarłych, klasa 1A wraz z wychowawczynią Panią Moniką Szarugą i Panem Wojciechem Kosteckim, wybrała się w szczególne miejsce. To miejsce upamiętniające porucznika Bohdana Korzeniowskiego. Epitafium - Tablica upamiętniająca, znajduje się na terenie Parafii Świętej Rodziny w Puławach. Przyszedł czas, aby kolejne pokolenie dowiedziało się o tym Wielkim Człowieku.
Jako społeczność szkolna od wielu lat dbamy o miejsca pamięci związane nie tylko z Bohdanem Korzeniowskim, ale i Antonim Feliksem Czaplą i Henrykiem Szymajdą. Byli zwykłymi ludźmi związanymi z przeszłością Puław. Pan Wojciech Kostecki bardzo ciekawie opowiadał nam o Bohdanie Korzeniowskim. Dzieci dowiedziały się, że był naukowcem związanym z rolnictwem, żołnierzem września 1939 roku. Jego życie dramatycznie zakończone zostało na wiosnę 1940 roku. Dziedzictwo pamięci o poruczniku Korzeniowskim przekazała Społeczności Naszej Szkoły Jego córka Pani Teresa.
Jesień, opadające liście, wczesna szarówka. A także płonące znicze na polskich cmentarzach - pamięć i nostalgia. To była bardzo ciekawa „lekcja pamięci”.
W związku z uczestnictwem w Ogólnopolskim Konkursie organizowanym przez "Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej" i w ramach organizowanego przez nią Ogólnopolskiego Programu "Uczymy Dzieci Programować" dzieci z klasy 1A otrzymały dyplomy.
Dwa tygodnie… 10 dni… Dużo się działo, codziennie inne zadanie… Ale było warto!!! Wszystkie zadania zostały wykonane!
Z resztą, uśmiechy mówią same za siebie!!
Wizyta pani policjantki w zeróweczkach
W ostatnich dniach nasze ZERÓWECZKI odwiedziła Pani policjantka z Komendy Powiatowej Policji w Puławach. Tematem przewodnim było bezpieczeństwo podczas zabawy na świeżym powietrzu. Pani Policjantka przeprowadziła również z dziećmi rozmowę dotyczącą zachowania w razie wypadku, gdzie można zadzwonić i jak ważna jest praca dyspozytora numeru 112.
Na koniec spotkania Pani mundurowa ogłosiła konkurs plastyczny o temacie – dyspozytor numeru 112 w swojej pracy i zgłoszenie jakie zgłaszają. Z każdej grupy zerówkowej panie wychowawczynie wybrały po trudnych konsultacjach 3 osoby, które dostały koszulki.
Dziękujemy Pani policjantce za wspaniałe spotkanie i przybliżenie dzieciom o tym jak ważne są zawody policjanta oraz dyspozytora numeru 112.
19 października odbyłysię klasowe eliminacje do Szkolnego Konkursu Recytatorskiego. Tematem konkursu był: „Nasz Paweł II – nasz Papież”. Udział w eliminacjach wzięli: Karolinka Suszek, Hania Gardias, Adaś Rodak, Piotrek Drąg i Franio Surmacz. Dzieci przygotowały się do recytacji wyśmienicie dlatego wszyscy dostali dyplomy i skromniutkie upominki, a po trudnych naradach zwyciężczynią została Hania Gardias, która reprezentując naszą grupę 0c 22 października zajęła I miejsce.
Serdecznie gratulujemy, jesteśmy dumne.
IV Szkolny Konkurs Recytatorski
22 października w bibliotece szkolnej odbył się IV Szkolny Konkurs Recytatorski. Tradycyjnie wzięli w nim udział uczniowie z klas 1-3 oraz dzieci z oddziałów zerowych. W tym roku konkurs odbył się pod hasłem „Jan Paweł II – nasz Święty”. Uczestnicy pięknie w poezji zaprezentowali postać Karola Wojtyły. Były wiersze radosne, poważne, a także wzruszające. Nauczyciele wchodzący w skład jury mieli bardzo trudne zadanie przy ocenie recytacji i wyłonieniu zwycięzców.
Oto wyniki konkursu:
Oddziały zerowe
I miejsce – Elena Wieczorek 0a Hanna Gardias 0c
II miejsce – Wiktoria Nazar 0b Wiktoria Śwital 0d
Klasy I I miejsce – Gabriela Szewczyk 1a Szymon Tuszyński 1c II miejsce – Natalia Paluch 1d
Klasy II
I miejsce – Pola Lewtak 2a Karolina Leonienko 2b Magdalena Sokołowska 2c Wojciech Goleniewicz 2e
Klasy III I miejsce – Maja Koper 3c Miłosz Gogacz 3d Michalina Stolarek 3e II miejsce – Leonard Junko 3a Jan Zawierta 3b
8 października 48 uczniów naszej szkoły wzięło udział w X edycji konkursu "Maks Matematyczny", organizowanym przez Łowców Talentów Jersz.
Celem konkursu jest rozbudzanie zainteresowań i aktywności intelektualnej, wspieranie uzdolnionej młodzieży poprzez stwarzanie możliwości do intelektualnego i twórczego współzawodnictwa, nauki przez zabawę, rozwijanie przydatnych umiejętności i samodzielności u uczniów oraz popularyzacja przedmiotów min. matematycznych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu całej Polski.
Zadaniem uczestników było samodzielne rozwiązanie dwóch zadań optymalizacyjnych w formie internetowych gier matematycznych w czasie 45 min. i zdobycie jak największej liczby punków. W tym roku uczestnicy zmierzyli się z zadaniami o nazwach suwak i słupek.
Z zadaniami uczniowie poradzili sobie znakomicie. Wyniki prawie połowy uczestników naszej szkoły były na tyle wysokie, że uplasowali się w pierwszej dziesiątce naszego województwa. W poniższej tabeli zamieszczam ich wyniki.
Imie i Nazwisko
Kategoria
Suwak
Słupek
TOTAL
Miejsce w województwie
Niemczuk Alan
SP5
88
80
168
3
Gnieciak Krzysztof
SP5
121
40
161
4
Góra Franciszek
SP5
101
0
101
6
Włodarczyk Filip
SP6
118
140
258
2
Pękala Kacper
SP6
116
120
236
3
Drozd Michał
SP6
81
140
221
5
Figura Ania
SP6
118
100
218
6
Janiszek Marta
SP6
98
100
198
8
Wójcik Julia
SP6
109
80
189
9
Telęda Zofia
SP7
169
160
329
2
Koszuta Maks
SP7
198
120
318
3
Nowak Zofia
SP7
175
140
315
4
Osial Wiktor
SP7
148
160
308
5
Niemiec Patryk
SP7
117
160
277
6
Turski Oskar
SP7
138
60
198
7
Wójcik Krzysztof
SP8
159
280
439
1
Łaszcz Klara
SP8
135
120
255
3
Podsiadły Michał
SP8
45
200
245
4
Urbanek Karolina
SP8
141
80
221
5
Juszczak Piotr
SP8
66
120
186
9
Warowny Jakub
SP8
84
100
184
10
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Mini obchody KEN
W ostatni wtorek klasa 6d wraz z wychowawczynią p.Dominiką Grzesiowską-Bicką mieli przyjemność sprawdzić wiedzę innych uczniów odnośnie święta Komisji Edukacji Narodowej oraz funkcjonowania naszej szkoły.
W związku z sytuacją epidemiologiczną niestety w tym roku święto KEN obchodzone było nieco mniej hucznie bo bez wspólnego apelu na sali gimnastycznej. Niemniej jednak uśmiechom i żartom nie było końca a wszyscy uczniowie zaskoczyli nas pozytywnie swoją wiedzą o KEN. Brawo!
Z okazji 100 rocznicy urodzin Jana Pawła II w dniu 15 października 2020 r. w naszej szkole zorganizowany został Poranek Papieski. Czytelnię odwiedziły wszystkie klasy trzecie, które w tym roku szkolnym przystępują do I Komunii Św. Uczniowie starszych klas Maja Cwajda, Maja Klamann, Magdalena Złotnicka, Maria Mazurek, Aleksander Lasota i Igor Ziembowicz przygotowali fragmenty Listu Jana Pawła II do dzieci.
Wszyscy uczniowie przepięknie czytali! Pani Teresa Swinarska zadbała o jesienną scenografię i miłą atmosferę.
Po wysłuchaniu fragmentu o Bożym Narodzeniu lub o przystąpieniu do I Komunii Św. dzieci miały możliwość obejrzenia wystawy książek związanych z Janem Pawłem II.
Wszystkich uczniów klas trzecich zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie plastycznym, w którym mają za zadanie zilustrować wysłuchany fragment Listu Jana Pawła II do dzieci.
W ramach XX Dnia Papieskiego w Puławach uczniowie klasy 2e otrzymali miano laureatów w konkursie recytatorskim i plastycznym w kategorii “dzieci szkół podstawowych klas I-III".
Nagrody otrzymali:
konkurs recytatorski
Bartosz Szwargoliński II miejsce
konkurs plastyczny
Nina Berezińska I miejsce
Soluch Mikołaj I miejsce
Soluch Zuzanna II miejsce
Gratulacje!!!
CodeWeek 2020 z grupą 0b
13 października w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania w grupie „O” b odbyły się pierwsze zajęcia z programowania pt. „Moje dłonie”. Uczniowie w swojej pracy wykorzystali Ozoboty, które trzeba było wcześniej zaprogramować. Zadania wymagały skupienia i zaangażowania od uczniów, mimo tego zajęcia zachwyciły zerówkowiczów. A przy okazji wszyscy doskonalili umiejętność wskazywania prawej i lewej strony, a także orientację w przestrzeni.
Dnia 13 października odbyły się klasowe eliminacje do Szkolnego Konkursu Recytatorskiego. Dzieci przygotowały swoje ulubione wierszyki. Wybór był bardzo trudny, ale po długich naradach 3 pierwsze miejsca zajęli :
3 miejsce Jeremi Pękala
2 miejsce Nela Niemczuk
1 miejsce Wiktoria Nazar
Zwyciężyła Wiktora i to ona będzie reprezentowała naszą grupę na Szkolnym Konkursie Recytatorskim, którego tematem przewodnim ma być Jan Paweł II.
Międzynarodowy projekt „Śladami Jana Pawła II" – orędownika polskiej i litewskiej niepodległości zakończył się przedstawieniem o życiu papieża. W niedzielę o godzinie 15.20 spotkaliśmy się w kościele Świętej Rodziny, szybko przećwiczyliśmy czytanie tekstów i z niecierpliwością czekaliśmy na rozpoczęcie spektaklu. Nasz występ wzbogacony został występem Laureatów Pieśni i Piosenki Religijnej „Śpiewajmy Ojcu Świętemu”. Na telebimach wyświetlone zostały filmiki przygotowane przez naszych litewskich kolegów oraz zdjęcia i prezentacje wspólnych działań projektowych. Wszystko wyszło znakomicie. To było naprawdę udane popołudnie.
Miło nam poinformować, że nasi uczniowie: Marta Podsiadła (6e) i Michał Podsiadły (8a) zdobyli I miejsce w Przeglądzie Pieśni i Piosenki Religijnej w kategorii „zespoły rodzinne”. Konkurs odbył się w ramach XX Dnia Papieskiego w Puławach. Naszej Rozśpiewanej Rodzince serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Dla Pani Anny Ląd od jej klasy
Galeria portretów naszych Nauczycieli
14 października obchodzimy Dzień Edukacji Narodowej. Jest to polskie święto oświaty i szkolnictwa wyższego. Tego dnia na korytarzach szkoły pojawiły się portrety naszych nauczycieli, które zostały wykonane przez chętnych uczniów. Początkowo nie miały zamieszczonej informacji kogo przedstawiają i zarówno uczniowie jak i nauczyciele świetnie bawili się starając się rozpoznać osobę na portrecie. Wiele z nich nie pozostawiało żadnych wątpliwości. Młodzi artyści doskonale uchwycili charakterystyczne cechy przedstawianych nauczycieli i rozpoznanie ich nie stanowiło dla oglądających żadnych trudności. Portrety wykonały zarówno dzieci z klas 1-3, jak i uczniowie z klas 4-8. Na pamiątkę, po zakończonej wystawie, nauczyciele będą mogli odebrać swoje podobizny. Wszystkim nauczycielom i pracownikom naszej szkoły, w dniu ich święta, jeszcze raz życzymy WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO!
ROZPOZNAJ SWOICH NAUCZYCIELI
Noc bibliotek
Biblioteka naszej szkoły przyłączyła się do akcji czytelniczej Noc Bibliotek, organizowanej w całej Polsce 10 października 2020 r. pod patronatem Centrum Edukacji Obywatelskiej. W tym roku szkolnym w imprezie uczestniczyła klasa 6c razem z wychowawczynią p. Iwoną Chmielewską.
Nasze spotkanie rozpoczęło się od obejrzenia wystąpienia pisarzy i dziennikarzy (m. in. Doroty Sumińskiej, Joanny Jagiełło, Grzegorza Kasdepke, Zygmunta Miłoszewskiego czy Katarzyny Stoparczyk) przedstawiających zalety czytania szczególnie teraz, w czasie pandemii, kiedy częściej przebywamy w domu. Czytanie stało się najbezpieczniejszą formą rozrywki.
Tegoroczna edycja akcji przebiegała pod hasłem Klimat na czytanie. Uczniowie klasy 6 c mogli obejrzeć wystawę książek poświęconą ekologii i ochronie środowiska . Klimat na czytanie to również wspólne czytanie z dzieckiem – pokazanie mu że my dorośli także czytamy.
Pierwsza zabawa polegała na odnalezieniu i rozwiązaniu zagadek dotyczące najpopularniejszej w ostatnim czasie serii Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Zabawie towarzyszyła również wystawa wszystkich części serii, które znajdują się w naszej bibliotece.
Trzecia wystawa książek dotyczyła powieści kryminalnych, która cieszyła się największym zainteresowaniem uczniów.
Kolejnym punktem programu było wysłuchanie opowiadania Joanny Olech pt.Anyżkowe bliźniaki ze zbioru Opowiadania z dreszczykiem. Klimat na czytanie, a właściwie słuchanie tworzyło odpowiednie, delikatne oświetlenie biblioteki przy pomocy małych lampek i świec.
Na koniec bawiliśmy się w rozwiązywanie kalamburów – zgadywanie tytułów książek. Spędzone wspólnie dwie godziny minęły szybko.
W dobrych humorach powędrowaliśmy do domu. Kolejna Noc Bibliotek znowu za rok.
Wszystko co powinniśmy wiedzieć o JESIENI… czyli jesienny Lapbook
Uczniowie z klasy 1 A, podczas zajęć w szkole wykonali LAPBOOKi o jesiennej tematyce. Lapbook - to forma kreatywnego zaprezentowania informacji na dany temat. W teczce znalazły się informacje w formie rysunków, wykresów, otwieranych okienek oraz ruchomych elementów. Każdy uczeń wykonał książkę, według własnego pomysłu z dostępnych elementów.
Uczniowie z klasy 1A wzięli udział w wyzwaniu "Cała Polska Programuje" w Ogólnopolskim Programie "Uczymy Dzieci Programować". W dniach 28.09.2020 r. – 09.10.2020 r.
Podczas trwania wydarzenia "Cała Polska Programuje" Pani Monika Szaruga i uczniowie z klasy 1A zrealizowali przygotowane specjalnie na tę okoliczność zadania:
Gesty, symbole, bloczki - programy na różne sposoby utworzone. (Praca z Ozobotem - data wykonania 28.09.2020 r.)
Zaprogramuj zdrowie - (praca na macie - 29.09.2020 r.)
Rysuję, maluję, koduję -( praca z Ozobotem - 30.09.2020 r.)
Zakodowane gry planszowe. (Praca na macie do kodowania - 01.10.2020 r.)
Muzyczny kod. ( praca z kubeczkami- 02.10.2020 r.)
Pętle, czyli szukamy powtórzeń w życiu.( praca na macie do kodowania - 5.10.2020 r.)
Myślę, marzę, konstruuję. (praca z Ozobotem - 06.10.2020 r.)
Debugowanie, czyli błędy są ok. ( praca na macie do kodowania - 07.10.2020 r.)
Bezpieczni w sieci. (mata do kodowania -08.10.2020 r.)
Kubeczki od A do Z. (mata do kodowania + kubeczki- 09.10.2020 r.)
Wykonane zadania zarejestrowaliśmy też na europejskiej stronie CODEWEEK.EU
Dzieci z 1A wykonały wszystkie zadania, dowiadując się wielu ciekawych rzeczy lub utrwalając już poznane wiadomości i umiejętności. Wyzwanie zostało zrealizowane celująco, a przy tym świetnie spędziliśmy czas.
Poranek sobotni upłynął nam na poznawaniu tradycji, zwyczajów i kultury litewskiej. Już o godzinie 9.00 rozpoczęliśmy wspólną z litewskimi kolegami pracę online za pośrednictwem platformy ZOOM. Litewscy koledzy przygotowali dla nas interaktywny quiz o ich ojczyźnie oraz mieście Birzai. Potem graliśmy w kolejną grę pt. "Zgadnij kto jest kto?" Polegała ona na prezentowaniu krótkiej informacji o uczniu litewskim, a my musieliśmy zgadnąć o kim jest mowa. Gry dostarczyły nam wiele emocji. Następnie omówiliśmy plany na wieczór, który związany był z tematem „Poznaj moją rodzinę”. Kolejnym punktem aktywnego dnia były warsztaty teatralne związane z przedstawieniem. Było trochę hałaśliwie, ponieważ ćwiczyliśmy rozgrzewki recytatorskie, potem wykonywaliśmy ćwiczenia ruchowo-głosowe. Na obiad zjedliśmy pizzę. Po dobrym obiedzie udaliśmy się do kościoła, gdzie mieliśmy próbę generalną. Czytaliśmy wiersze i ćwiczyliśmy etiudy teatralne. Po skończonej próbie rozeszliśmy się do domów. Jutro czeka nas przedstawienie!
Piotrek, Julia K., Wiktoria
Czwarty dzień projektu
W dniu dzisiejszym wybraliśmy się na wycieczkę do Lublina. Jadąc szkolnym busem odbyliśmy tradycyjne spotkanie online z naszymi znajomymi z Litwy. Tematyka naszej rozmowy dotyczyła nauki języków obcych: polskiego, angielskiego i litewskiego. Uczyliśmy się podstawowych form grzecznościowych, cyfr, kolorów oraz nazw zwierząt i sportów w naszych językach narodowych. A potem przyszła pora na coś znacznie trudniejszego, a mianowicie: „łamańce językowe", typu: W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie, Stół z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego i wiele innych. Młodzieży litewskiej poszło znakomicie, a nam znacznie, znacznie gorzej. Okazało się, że język litewski jest niesamowicie trudny. Spróbujcie sami:
Witam - Sveiki (sweikje)
Dzień dobry - Labas rytas (labas ritas)
Dzień dobry - Laba Diena (laba diena)
Dobry wieczór - Labas vakaras (labas wakaras)
Do widzenia - Viso gero (wiso gero)
Dobranoc - Labanakt (labanakt)
Cześć - labas (labas)
Przepraszam - Atsiprašau (atsipraszu)
Proszę - Prašau (praszu)
Dziękuję - Ačiū (acziu)
Jak się masz? Kaip gyveni? (kyp gywyni) / Kaip laikaisi? (kyp likisa)
Dobrze, dziękuję - Ačū, gerai (acziu geri)
Jak się nazywasz? - Koks tavo vardas? (koks tawo wardas)
Nazywam się... - Mano vardas ... (mano wardas)
Skąd pochodzisz? - Iš kur jūs esate? (isz kur jusz esata )
Jestem z ... - Aš rsu iš ... (aszu esu isz)
Miło cię poznać - Malonu (malonu)
Tak - Taip (tip)
Nie - Ne (ne)
Na miejscu spotkaliśmy się z sympatyczną Panią przewodnik, która opowiadała nam o wspólnych dziejach Polski i Litwy. Nasz kolega Hubert, w trakcie zwiedzania Lublina, prowadził transmisję na żywo, którą nasi partnerzy litewscy mogli oglądać i komentować poprzez wpisy na grupie projektu. By uatrakcyjnić e-zwiedzanie Lublina przygotowaliśmy dla kolegów z Litwy interaktywny spacer po mieście:
Z Panią przewodnik udaliśmy się na Zamek Lubelski, gdzie zwiedzaliśmy kaplicę Św. Trójcy. Następnie poszliśmy do kościoła Matki Bożej Zwycięskiej na spotkanie z księdzem proboszczem, który opowiedział nam niezwykłą historię powstania tej świątyni. Kolejne miejsce które odwiedziliśmy, to klasztor Sióstr Urszulanek, gdzie pokazano nam miejsca związane z Janem Pawłem II. Kolejnym punktem programu był smaczny obiad. Pod koniec naszej wycieczki wybraliśmy się do Aquparku. Po dwóch godzinach wodnych szaleństw Panie zorganizowały dla nas słodki poczęstunek. Były to kremówki- ulubione ciastka papieża. Wieczorem ponownie pracowaliśmy z grupą litewską z wykorzystaniem platformy ZOOM. Poruszaliśmy trudne tematy dotyczące m.in. wolności, niepodległości, projektowaliśmy także nasze własne symbole związane z tymi hasłami. Ten dzień był bardzo udany, obfitował w liczne atrakcje.
Dzisiaj pojechaliśmy do Kazimierza Dolnego. O godzinie 9 spotkaliśmy się przed szkołą i wyruszyliśmy w drogę. W trakcie mieliśmy tradycyjnie spotkanie z litewskimi kolegami - tym razem łączyliśmy się przez aplikację Messenger. Opowiadaliśmy im o regionie, pokazywaliśmy malowniczą trasę prowadzącą do miasteczka. Na miejscu czekały na nas ekobusiki, którymi pojechaliśmy na cmentarz żydowski. Po drodze przewodnik opowiadał nam ciekawostki o tym mieście. Podczas zwiedzania prowadziliśmy relację na żywo za pośrednictwem Facebooka. Następnie udaliśmy się do wąwozu lessowego, gdzie wspinaliśmy się na korzenie drzew i podziwialiśmy piękno przyrody. Zrobiliśmy bardzo dużo zdjęć i super się bawiliśmy! Potem poszliśmy na kazimierski rynek, a stamtąd udaliśmy się do kawiarni, aby trochę odpocząć i coś zjeść. Wtedy też pisaliśmy z litewskimi znajomymi, wymienialiśmy się postami i zdjęciami. Ostatnim punktem naszej wycieczki było wejście na basztę, z której podziwialiśmy panoramę Kazimierza Dolnego. Całodniowa wyprawa trochę nas zmęczyła, ale i tak bardzo nam się podobała. Tego dnia czekało nas jeszcze malowanie ikon, które wzbudziło wielkie emocje. Stworzyliśmy piękne prace! Wieczorem każdy z nas połączył się z jedną osobą z Litwy i przeprowadził z nią wywiad. Z uzyskanych informacji i zdjęć stworzyliśmy prezentację. Ten dzień był bardzo wyczerpujący, ale jednocześnie wiele nas nauczył!
Dzisiejszy dzień spędziliśmy w szkole. Rano mieliśmy krótkie spotkanie online, podczas którego wykonaliśmy rozgrzewkę muzyczną, typu zumba, poprowadzoną przez p. Karolinę.Nasi litewscy koledzy oczywiście tańczyli z nami. Następnie całą grupą ćwiczyliśmy etiudy teatralne.Grupa litewska przysłała nam także nagranie swojej etiudy.A potem zjedliśmy obiad i rogaliki z jagodami, a litewscy koledzy pojechali na wycieczkę historyczną w okolice Birzai, z której przesyłali, na wspólną grupę FB, filmiki na żywo. Dzięki temu mogliśmy wirtualnie uczestniczyć w poznawaniu tego malowniczego regionu Litwy. Popołudniu własnoręcznie wykonaliśmy koszulki z podobizną Jana Pawła II. Potem wróciliśmy do domu i zaczęliśmy odrabiać szkolne prace domowe. Wieczorem ponownie przyszliśmy do szkoły i przystąpiliśmy do pracy nad przedstawieniem. Na koniec dnia połączyliśmy się na zoomie z litewskimi uczniami. Podczas rozmowy przeprowadziliśmy quiz o Polsce i grę "What's your favourite...?" Okazało się, że nasi znajomi litewscy wiedzą już całkiem dużo o Polsce - potrafili nawet wymienić dwie znane polskie potrawy: bigos i pierogi. Wszystkie działania skończyły się baaardzo późno w nocy. To był ciężki dzień pracy.
Pierwszy dzień projektu rozpoczęliśmy zajęciami integracyjnymi. Połączyliśmy się z Litwinami za pomocą komunikatora internetowego ZOOM.
Na spotkaniu towarzyszyła nam pani Kasia, która prowadzi zajęcia teatralne. Dzięki niej poznaliśmy różne sposoby rozgrzewki teatralnej. Zapoznawaliśmy się z koleżankami i kolegami z Litwy. Poznawaliśmy nasze imiona, zainteresowania oraz bawiliśmy się w mini pantomimę. Po zakończeniu spotkania online mieliśmy chwilę przerwy.
Następnie poszliśmy do parku Czartoryskich, gdzie mieliśmy zajęcia. Spacerując po parku poznawaliśmy historię rodu Czartoryskich, rozwiązując zagadki po angielsku i polsku oraz prowadząc relację na żywo dla kolegów i koleżanek z Litwy. Kiedy skończyliśmy zwiedzanie poszliśmy do pałacu, gdzie robiliśmy magnesy na kiermasz charytatywny. Na magnesach rysowaliśmy budowle, które znajdują się w parku. Po zakończeniu robienia magnesów i zapakowaniu ich, zrobiliśmy zdjęcia które zamieściliśmy na naszej grupie facebookowej.
Pożegnaliśmy się z panią i poszliśmy na obiad do Papoo. Zjedliśmy tam tradycyjne polskie danie czyli kotlety schabowe, ziemniaki i sałatkę. Przy obiedzie wznieśliśmy toast za projekt. Po zakończeniu posiłku wróciliśmy do domów. Pod koniec dnia odbyła się rozmowa online z wykorzystaniem aplikacji Zoom. Utrwalaliśmy wymowę naszych imion, graliśmy w kalambury, rysowaliśmy na interaktywnej tablicy, a także mówiliśmy o swoich odczuciach związanych z projektem. I tak dobiegł końca pierwszy dzień projektu.
W niedzielę(4 października) z okazji puławskich obchodówXX Dnia Papieskiego odbył sięXI Rowerowy Wyścig po Kremówki. W grupie dzieci w wieku przedszkolnym aż troje uczniów z grupy 0d stanęło na podium. Pierwsze miejsce w kategorii dziewczyn zajęła Katarzyna Dryk, a trzecie miejsce - Aleksandra Świderska. Drugie miejsce w kategorii chłopców zajął Błażej Bartuzi. Zwycięzcy otrzymali dyplomy, puchary oraz nagrody rzeczowe, a na wszystkich uczestników na mecie czekały pyszne kremówki.
Klasy 6 na lekcjach techniki mogli poczuć się jak prawdziwi mistrzowie kuchni, tworząc smaczne i zdrowe posiłki. Uczniowie zostali podzieleni na zespoły, w których omówili przepisy, rozdzielili obowiązki, produkty i niezbędne sprzęty. Na pierwszych zajęciach wyprodukowaliśmy mnóstwo rodzajów koktajli mlecznych, owocowych, czekoladowych, cynamonowych – do wyboru, do koloru! Następnie eksperymentowaliśmy z kanapkami – „na gorąco”, „na słodko”, „zawijane”, „vege”, „piętrowe”, a nawet w postacie zwierzątek. I na koniec stworzyliśmy pyszny i zdrowy bar sałatkowy.
Przestrzegając zasady bezpiecznego zachowania w czasie pandemii uczniowie przygotowywali potrawy w maseczkach i rękawiczkach, korzystali z jednorazowych naczyń oraz odkażali powierzchnie stołów.
Uczniowie klasy 6B wzięli udział w wycieczce klasowej na Paintball do Rud. W ten sposób klasa obchodziła Dzień Chłopaka. Celem wycieczki było propagowanie zdrowej rywalizacji opartej na zasadzie fair play, budowanie teamu w grupie, promowanie i upowszechnianie sportu oraz aktywnego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu. Na miejsce docelowe uczniowie dostali się rowerami. Na poligonie przedstawiono uczniom regulamin i zasady bezpiecznej gry, ubrano w kombinezony, maskę ochroną oraz markery wyposażone w kulki z farbą. Uczniowie zostali podzieleni na 2 zespoły, które na polu paintballowym „walczyły” między sobą. Jak się okazało gra paintballowa dostarczyła ogromnych emocji i niezapomnianych wrażeń. Wspólna rywalizacja wzmocniła ducha walki oraz zjednoczyła klasę jako drużynę. Na zakończenie wycieczki uczniowie pokolorowali się nawzajem obrzucając się farbami holi.
Hanna Bilotserkovets
Bądź dobry jak chleb
„Hospicjum to jest taki bochen codziennego chleba, który dzielimy i ten chleb karmi głód duchowy, religijny, w przestrzeni też i medycznej naszych chorych. Na ten bochen chleba potrzebujemy wiele ziaren, o które nieustannie prosimy i szukamy, po to by nasza misja hospicyjna na Litwie pomogła każdemu konkretnemu dziecku, które zostanie wpisane w codzienność hospicyjną. To co robimy dla chorych, dajemy za darmo, bo ten chory płaci cenę najwyższą, cenę kończącego się życia i w tę cenę wszyscy nieobojętni, ludzie wielkiego serca się wpisali pomocą, żebyśmy udźwignęli codzienność” – mówi założycielka wileńskiego hospicjum, siostra Michaela Rak.
Wierni wezwaniu św. Brata Alberta, że trzeba być dobrym jak chleb uczniowie Szkoły Podstawowej nr 11 w ramach realizowanego projektu Polsko –Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży „Śladami Jana Pawła II - apostoła polskiej i litewskiej niepodległości” organizują kiermasz charytatywny na rzecz nowopowstałego dziecięcego hospicjum w Wilnie. Hospicjum bł. ks. Michała Sopoćki w Wilnie to dom, w którym panuje miłość, dobroć i nadzieja! Chorzy i ich rodziny otoczeni są troską i opieką duchową, medyczną, psychologiczną i socjalną. Hospicjum bł. ks. Michała Sopoćki jest pierwszym i jedynym takim Domem na Litwie.
Kiermasz odbędzie się w niedzielę 11.10.20r. w kościele Świętej Rodziny w Puławach o godz. 11.30 i 16.00 Zapraszamy!!!
Cel szczytny, to i rąk chętnych do pracy nie brakuje.
na korytarzu naszej szkoły eksponowana jest wystawa
„Karol Wojtyła. Narodziny”
Zapraszamy
uczniów, nauczycieli oraz pracowników szkoły!
Wystawa jest własnością Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie, którą prezentujemy dzięki Bibliotece Miejskiej Filia nr 5 w Puławach.
Świętujmy Wspólnie ROK PAPIESKI – młodzież polsko-litewska
Rok 2020 jest dla Polaków rokiem szczególnym – zawiera w sobie bowiem dwie wyjątkowe daty w historii Polski: 15. rocznicę śmierci i 100. rocznicę urodzin oraz Wielkiego Człowieka – Papieża Jana Pawła II, bez którego dziś nasza rzeczywistość wyglądałoby inaczej. Życie Karola Wojtyły - profesora z Lublina, biskupa Krakowa i Rzymu pełne było Boga, ale także człowieka. Mimo swojej misji nie stracił nigdy z oczu tych, dla których był pasterzem. Pielgrzymował do wielu zakątków świata, nie zapomniał jednak o swojej Ojczyźnie. Pamiętna dla wielu osób z regionu lubelszczyzny jest zwłaszcza wizyta Papieża w Lublinie.
A dla Litwinów?:
Rok 2020 to również Rok św. Jana Pawła II, ustanowiony uroczyście przez litewski parlament. Jan Paweł II był pierwszym papieżem w historii, który odwiedził Litwę - w dniach 4-8 września 1993 roku. Była to jego 61. podróż apostolska. Na Litwie Jan Paweł II odwiedził Wilno, Kowno, Górę Krzyży pod Szawlami i Szydłów, w którym w 1608 roku odnotowano pierwsze w Europie objawienie Matki Boskiej. Ukazała się ona dzieciom pasącym owce.
Wymiana z Litwą
Decyzją Komitetu Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży przyjęto nasz wniosek dotyczący współpracy z młodzieżą Litewską.
Polsko–Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży, którego operatorem jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), pozytywnie rozpatrzył złożony przez nas wniosek. Celem projektów jest wspieranie współpracy polskiej i litewskiej młodzieży dla budowania przyjaznej współpracy między narodami Polski i Litwy.
Priorytety dla projektów składanych w ramach Funduszu w 2020 r. to:
Propagowanie polsko-litewskiego dziedzictwa historyczno-kulturowego oraz dialogu na rzecz współpracy, tolerancji, otwartości, lepszego zrozumienia i poznania się˛ pomiędzy młodzieżą˛ polska˛ i litewska˛.
Promowanie współpracy na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, w tym społecznej
Krzewienie wiedzy o wspólnej historii: Człowieczeństwo w nieludzkich czasach-promowanie postaci polskich i litewskich Sprawiedliwych wśród Narodów Świata, Rola św. Jana Pawła II, przyjaciela młodzieży w odzyskaniu wolności i niepodległości przez Polskę i Litwę
Tworzenie i upowszechnianie informacji inspirującej współpracę kulturalną oraz promującej tolerancję i wzajemne zrozumienie pomiędzy młodzieżą polską i litewską
Tytuł naszego projektu: "Śladami Jana Pawła II - apostoł polskiej i litewskiej niepodległości".
Realizacja: ze względu na czas pandemii Covid 19 odbywa się w naszych dwóch szkołach SP nr 11 Birzai Ausra metodą online.
Cele:
Papież Jan Paweł II pielgrzymując po Liwie mówił: „Polacy i Litwini są powołani do współpracy, a przede wszystkim do słuchania siebie nawzajem, aby dzięki temu wzrastała w nich jedna wiara, ta sama nadzieja i wszystko jednocząca miłość”. Realizacja projektu jest odpowiedzią˛ na wezwanie Jana Pawła II i ma na celu pogłębienie wzajemnego zrozumienia, szacunku i tolerancji pomiędzy Polakami a Litwinami w oparciu o wspólne dziedzictwo historyczne i kulturowe. Stulecie urodzin Papieża jest doskonała˛ okazja˛, aby przypomnieć jaka˛ role˛ odegrał Jana Pawła II w odzyskaniu wolności i niepodległości Polski i Litwy. W projekcie weźmie udział grupa uczniów z Litwy oraz młodzież polska wraz z opiekunami. W ramach projektu planowane są liczne działania min. warsztaty teatralne, muzyczne, literackie. Przygotują˛ one młodzież do zorganizowania wieczoru literacko-muzycznego poświęconego Janowi Pawłowi II , który zaprezentowany będzie dla mieszkańców Puław i okolic. Przeprowadzone zostaną międzynarodowe konkursy fotograficzny i plastyczny.
Partnerzy: Birzai Ausra School z Birzai (Birzu Ausros Pangrindine Mokykla)
Przyznane środki: 6266,48 euro.
IV Ogólnopolski Turniej Szkół Sienkiewiczowskich i szkół zaprzyjaźnionych z UKS Niwa
W dniu 28.09.2020 odbył się w naszej szkole IV Ogólnopolski Turniej Szkół Sienkiewiczowskich i szkół zaprzyjaźnionych z UKS Niwa.
W wyniku rozegranych meczy I miejsce zajął zespół KS Azoty Puławy II w którym grają uczniowie z klasy 8a. IV miejsce zajął zespół KS Azoty III w którym grają uczniowie z klas 7 naszej szkoły.
Konkurs fotograficzny
Konkurs fotograficzny „Jestem na czasie – jestem bezpieczny” rozstrzygnięty !!!
Miło nam poinformować, iż wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie wykazali się niezwykłą pomysłowością oraz zmysłem estetycznym. Nadesłane fotografie są ciekawe, natomiast hasła na nich umieszczone zachęcają do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w okresie epidemii COVID-19.
Podajemy wyniki konkursu:
W kategorii uczniów z klas 4-5 I miejsce – Oliwia Kudan (4d) II miejsce – Alan Niemczuk (5a) III miejsce – Maria Mazurek (4b), Patrycja Sadiki (4d)
W kategorii uczniów z klas 6 I miejsce – Hanna Mroczek (6b), Tymoteusz Wieczorek (6c) II miejsce – Liliana Michalska (6e), Lena Wojnicka-Misiak (6c) III miejsce – Katarzyna Warowna (6c), Marta Podsiadła (6e)
W kategorii uczniów z klas 7-8 I miejsce – Michał Podsiadły (8a) II miejsce – Igor Ziembowicz (8b) III miejsce – Damian Fryczkowski (8b)